A honlapkészítés legfontosabb tudnivalói

A mai világban elengedhetetlen, hogy egy cégnek, legyen az bármekkora, ne legyen saját honlapja. Ha már honlapot készíttetsz, akkor érdemes olyan készíttetni, ami minden követelménynek megfelel: rendelkezik a szükséges információkkal, felhasználóbarát, profitot tud termelni stb. Bejegyzésünkben a honlapkészítéssel kapcsolatos tudnivalókat fogjuk bemutatni.

A honlapkészítés legfontosabb tudnivalói

1. A honlapkészítő megválasztása

A weboldal elkészítésére két megoldás közül lehet választani:

  • Saját magad készíted
  • Profi honlapkészítőre bízod

A saját készítésű weboldal előnye, hogy olcsó, mivel sablonokból tudsz dolgozni, hátránya, hogy a cikkünk további részében bemutatott feladatokat egyedül kell megoldanod. Ezek a lépések gyakran a profi weboldal készítők tudását is tesztelik, csak akkor vágj bele a saját készítésbe, ha biztos vagy a dolgodban.

A honlapkészítő cég legnagyobb előnye, hogy nem először csinál ilyet, így megfelelő gyakorlattal rendelkezik. Természetesen drágább lesz így a weboldal elkészítése, mint saját munka esetén, de nagy valószínűséggel a honlap minősége is sokkal jobb lesz.

Profi honlapkészítőt keres? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

2. URL (webcím) helyes megválasztása

A webcím megválasztására két lehetőség van:

  • kulcsszót tartalmazzon
  • a cég nevét tartalmazza

Ideális esetben mindkettő jó lenne egyszerre, azonban ez gyakorlatban csak nagyon nehezen megvalósítható. Általánosságban elmondható, hogy céges weboldal esetén a cég nevével megegyező URL a jó választása, olyan esetben, amikor valamilyen termék, szolgáltatás a hangsúlyos, a kulcsszavas webcím.

Amit még figyelembe kell venni a webcím megválasztásakor, hogy könnyen leírható legyen, nehezen lehessen eltéveszteni. Annak, aki a Google-ből jön, teljesen mindegy, hogy mire kattint, de könnyebb megjegyezni és leírni, hogy netfort.hu mint azt, hogy honlapkeszites-weboldalkeszites-keresooptimalizalas.hu. A visszatérő látogatók szempontjából ég és föld a különbség.

3. Tartalomkezelő rendszer (CMS)

Egy honlap nem csak annyiból áll, amit látsz, amikor böngészed az internetet, hanem egy olyan rendszer áll mögötte, amivel könnyen változtatható a tartalom, a weboldal tulajdonosa, működtetője is tudja módosítani a szövegeket, új oldalakat, bejegyzéseket tud létrehozni, képeket feltölteni stb.

Ha ezekhez a feladatokhoz programozóra, a honlap készítőjére van szükség, akkor a tulajdonos vagy nem fogja frissen tartani a honlapot, vagy rendszeresen fizetnie kell, ha módosításokat szeretne eszközölni rajta. A mai modern tartalomkezelő rendszerek már minimális szövegszerkesztési tudással használhatók.

4. A honlap céljának meghatározása

A weboldal részletes megtervezéséhez szükség van a honlap céljának meghatározására, mivel ettől függ majd a design kialakítása. Ha egy céges bemutatkozó honlapról van szó, akkor a cég jellemzőit kell kiemelni. Ha a cél termékek, szolgáltatások eladása, akkor azokat kell előtérbe helyezni. Hírlevél feliratkozókat szeretnél? Meg kell jeleníteni a feliratkozási lehetőséget a főoldalon.

Természetesen nem csak egy célja lehet egy honlapnak, de a feladat, hogy minden ilyen célt előre célszerű meghatározni, hogy köréjük lehessen felépíteni a teljes designt.

5. Reszponzív, egyedi design elkészítése

Elvileg az első lépés annak eldöntése, hogy akarod-e, hogy honlapod reszponzív legyen, gyakorlatban azonban ma már kötelező, hogy az legyen. Ennek megfelelően a design legyen reszponzív, egyedi. Az egyedi design készítése az egyik legnagyobb előnye annak, ha profi honlapkészítő csinálja weboldalad, és nem sablonokból kell dolgoznod.

A látogatók gyakran a honlap design alapján ítélik meg magát a céget is. Ha honlapod első ránézésre nem esztétikus, vagy csak hasonló sablon alapján épül fel, mint több másik honlap, akkor könnyen elveszítheted miatta a látogatókat.

A minőségi design ismérve, hogy esztétikus, könnyen használható, a fontos információkat helyezi előtérbe, és a honlap céljának megfelelően van kialakítva.

5.1. Színek megválasztása, arculat használata

Ha már van kialakult arculata egy vállalkozásnak, akkor gyakran használják azt a céges weboldal elkészítéséhez is. Ennek előnye, hogy bárhol találkozik a látogató az adott céggel, névről és a színvilágról be tudja azt azonosítani.

Emellett a színvilág megválasztásakor figyelembe kell még venni a célközönséget és a honlap témáját is. A játékosabb színek gyakran tökéletes megoldást jelentenek gyerekeknek készült weboldalak esetén, azonban egy ügyvédi irodánál nem biztos, hogy jó megoldást jelent, ha a honlap fő színe a rózsaszín.

6. Funkciók, feladatok meghatározása

A design elkészítése mellett/után meg kell határozni, hogy a megtervezett gombok, linkek, űrlapok hogyan működnek a gyakorlatban. Ha a menüre kattint a látogató, akkor lenyílik vagy új lapot nyit meg? Az űrlapok beküldéséhez vannak-e kötelezően kitöltendő mezők? Mi történik a beküldött űrlapokkal, e-mailben értesíti-e a rendszer a tulajdonost, vagy neki kell ellenőrizni manuálisan, hogy kereste-e valaki? Stb.

6.1. A navigáció megtervezése

A navigáció minden esetben legyen egyszerű, könnyen átlátható és könnyen használható. Legtöbb esetben a látogató a honlap főoldalára érkezik meg, de nem fog ott megtalálni minden információt, amire szüksége lehet. Ahhoz, hogy könnyen tudjon tájékozódni az oldalon, szükség van a navigáció megtervezésére.

Ennek az első és legfontosabb része a menü. A fő menü legtöbbször a felső sorban, vagy a képernyő bal oldalán található. Mivel itt fogja keresni a felhasználók túlnyomó többsége, így ide célszerű elhelyezni. Egy jól elkészített honlap menüjéből minden fontos oldal, információ egy kattintással elérhető, és a menüpontok nevei megmutatják, hogy mivel fog találkozni az adott lapon a látogató, ha a menüpontra kattint.

Ha erre nem figyelsz oda, akkor lehet bármilyen jó a látogató első benyomása, amikor weboldaladra érkezik, pillanatok alatt tovább állhat, ha nem találja meg, amit keres.

7. Használhatóság

A honlap rendelkezzen minden olyan funkcióval, amire a látogatónak szüksége lehet. Itt olyan dolgokra kell gondolni, mint pl.:

  • Közösségi média megosztások elősegítése (gombnyomásra, hogy ne kelljen manuálisan kimásolni a webcímet)
  • Az egyes szolgáltatásokhoz, termékekhez kapcsolódó tudnivalók, leírások egy kattintással elérhetők legyenek. Pl. ha egy szolgáltatáshoz tartozik különálló galéria, akkor az legyen belinkelve a szolgáltatás oldalán, ne az érdeklődőnek kelljen megkeresni manuálisan.
  • Mobilos felbontáson a telefonszám legyen kattintással hívható, az e-mail cím kattintható. Szintén célszerű elhelyezni egy Google térképet is a honlapon (pl. a kapcsolat oldalon), hogy aki úton van, lássa, hogy hogyan tud eljutni cégedhez, ne kelljen saját magának keresnie.
  • Az űrlapok beküldése, feliratkozások, vásárlások mind minél kevesebb lépésben történjenek, mert a sok várakozás kevesebb vásárlót jelent.

Nem funkció ugyan, de meg kell említeni a gyors betöltési sebességeket. Ahogy láthatjuk, a funkciók feladata a felhasználók kényelmének biztosítása, idejük megtakarítása. Ennek egyik legfontosabb része, hogy a honlap gyorsan betöltődjön és minden funkció pillanatok alatt rendesen működjön. Hiába kiváló a design, jól megtervezett a navigáció, ha hosszú másodperceket kell várni, ha a látogató az egyik lapról el akar jutni egy másikra.

Felhasználóbarát honlapot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

8. Egyedi, cselekvésre ösztönző tartalmak és a keresőoptimalizálás

A weboldal tartalma és a keresőoptimalizálás (SEO) szorosan összefüggnek, így egy pontban tárgyaljuk őket. Az előző pontok alapján elkészített honlapot meg is kell tölteni tartalommal, ugyanis anélkül semmit nem ér a jól működő, problémamentes, esztétikus honlap.

A tartalomnak két feltételnek kell megfelelni:

  • Megszólítsa a látogatókat: elérje, hogy a látogatók rendelnek, ajánlatot kérnek, feliratkoznak
  • Hozzájáruljon a keresőoptimalizáláshoz

A keresőoptimalizálás lényege, hogy a honlap minél előrébb jelenjen meg a releváns Google keresések találatai között. Ennek megfelelően olyan szövegekkel kell feltölteni a honlapot, amik jellemzik azt. Meg kell határozni azokat a kulcsszavakat, amelyek a legfontosabbak a honlap szempontjából, és azokat felhasználva kell megírni a szövegeket.

Természetesen nem lehet minden kulcsszót belesűríteni mondjuk a főoldal tartalmába, így egyéb SEO megoldások után kell nézni. Erre az egyik jó megoldás, ha aloldalakat készítesz hasonló kulcsszavak köré, a másik a blog.

8.1. Rendszeresen frissített blog

A rendszeresen új cikkekkel, információkkal rendelkezésre álló blog több szempontból is kiváló része egy honlapnak. Ha szolgáltatásokat, termékeket árulsz, akkor a blog segítségével meg tudod mutatni az érdeklődők számára, hogy értesz ahhoz, amivel foglalkozol.

Ma már nem elég csak elkészíteni egy honlapot, feltölteni a szolgáltatásokat és várni az ügyfeleket, mert valószínűleg nem fognak jönni, akkor sem, ha rátalálnak honlapodra. Mivel a sok hasonló honlapnak köszönhetően szinte minden területen nagy a verseny a cégek között, így meg kell győznöd az érdeklődőket, hogy amennyiben téged választanak, minőségi szolgáltatásban lesz részük.

Mindezek mellett a SEO fontos része a tartalommarketing. Az egyedi, rendszeresen frissített tartalmak jelentősen emelik a honlap megítélését a Google szemében, így az egész honlapot feljebb hozhatják a keresőben, valamint az egyes cikkeket, bejegyzéseket is lehet olyan kulcsszavakra optimalizálni, melyeket a weboldal többi aloldalán nem tudnál elhelyezni, de szeretnéd, hogy a keresők rájuk találjanak.

A tartalmak mindenképpen legyenek egyediek, ne lehessen máshol megtalálni őket az interneten, mert a Google jobb esetben figyelmen kívül hagyja a duplikált tartalmakat, rosszabb esetben viszont bünteti is azt, aki nagy mennyiségben másol szövegeket egyéb honlapokról.

8.2. A keresőoptimalizálás többi része

Annak ellenére, hogy a SEO egyik, ha nem a legnagyobb része a tartalom, egyéb teendők is vannak, ha azt szeretnéd, hogy honlapod előre kerüljön a Google találatai között. Ilyenek pl., hogy a honlap legyen reszponzív; gyors legyen a sebessége; legyenek kitöltve a meta címkék; a képek legyenek kis méretűek, és rendelkezzenek ún. alt tagekkel, amik egy leírást jelentenek; a fejléc-rendszer legyen átgondolt, megfelelően kialakított; legyen jól elkészített oldaltérkép stb.

Amit még figyelembe vesz a Google, az a honlapra mutatott linkek minősége, száma. Ez nagy vonalakban azt jelenti, hogy a releváns oldal honlapodra mutató linkek ún. „link erőt” adnak át honlapodnak, ami hozzájárul a jó Google helyezésekhez.

8.3. Egyéb látogatószerzési módszerek

Nem csak a keresőoptimalizálással lehet látogatókat szerezni, hanem egyéb fizetős lehetőségekkel is. Ilyenek pl. a Google Ads és a Facebook hirdetések is. Ezeknek az előnye, hogy a lassabb SEO-val szemben azonnali látogatókat eredményeznek, hátrányuk, hogy minden egyes látogató után fizetned kell. A kattintás ára legnagyobb mértékben a kulcsszó népszerűségétől függ, így olyan területeken, ahol nagy a verseny, mélyen a zsebedbe kell nyúlni, ha ezeket a lehetőségeket ki akarod használni.

8.4. A honlap képei

A tartalomhoz természetesen nem csak szövegek tartoznak, hanem képek is. Ezeket nem „látja” a Google (emiatt kell az alt tageket kitölteni), a látogatók viszont igen. Az interneten lehet találni számtalan ingyenes, szabadon felhasználható képet, amikkel gyakran találkozhatunk honlapokon. Ennél azonban sokkal jobb megoldás, ha egyedi képekkel töltöd fel weboldalad.

A tucatképek a sablon honlapokhoz hasonlíthatóak elérhető eredmény szempontjából: ha a látogatónak az a benyomása, hogy látta már a képeket sok helyen, akkor emiatt negatívan könyvelheti el honlapod, vállalkozásod. Az egyedi képek ezzel szemben azt jelentik a látogatóknak, hogy a honlap tényleg az adott céget mutatja be, a képek megfelelnek a valóságnak.

9. Látogatói statisztikák

Ha mindennel megvagy, és elindult a honlapod, akkor nem árt figyelni azt, hogy látogatják-e emberek. Erre az egyik legjobb megoldás az ingyenes Google Analytics. Ehhez csak egy ún. követőkódot kell elhelyezni honlapod minden aloldalán, és a szolgáltatás webes felületén bejelentkezés után rendeget statisztikát láthatsz a látogatók számáról, viselkedéséről, helyéről stb.

Összefoglalás

Jól látható, hogy a honlapkészítés nem csak annyiból áll, hogy összeraksz egy sablon honlapot, és lemásolod másik weboldalak tartalmát a saját adataiddal, hanem részletes tervezés előzi meg, és elkészítéséhez is profi szakemberekre, valamint odafigyelésre van szükség. Ha azt szeretnéd, hogy honlapod profitot termeljen, érdemes szakemberre bízni elkészítését!