A Google Analytics bemutatása kezdők részére

A Google Analytics a Google ingyenes, egy honlap látogatottság mérésére szolgáló alkalmazása. Manapság már egyre több honlap tulajdonos használja, azonban még mindig vannak olyanok, akik most hallanak róla először, vagy tudják, hogy miről van szó, de nincsenek tisztában azzal, hogy kell használni. Cikkünk nekik fog segítséget nyújtani elsősorban.

Miért célszerű minden honlapra Google Analytics?

A szolgáltatás használata minden honlap számára ajánlott, legyen szó egyszerű weboldalról, blogról vagy akár webshopról. Néhány kérdés, amit meg lehet válaszolni segítségével:

  • Hányan látogatják weboldalunkat?
  • Honnan látogatják weboldalunkat?
  • Milyen eszközről látogatják honlapunkat?
  • Honnan érkeznek a látogatók?
  • Melyik lapokat látogatják a legtöbben?
  • Mennyi ideig tartózkodnak az adott lapon?

Természetesen ezek csak a leggyakoribb kérdések, melyeket meg lehet válaszolni a Google Analytics segítségével, tapasztaltabb felhasználók még jobban ki tudják aknázni a benne rejlő lehetőségeket.

A Google Analytics telepítése

(A nálunk készült honlapokra a telepítést ingyen elvégezzük, ezzel nem kell bajlódnia!)

Az első lépés, hogy feltelepítsük honlapunkra a szolgáltatást.

Ehhez szükség lesz egy Gmail email fiókra. Ha van már ilyenünk, akkor azt használhatjuk, de csinálhatunk egy teljesen új email címet is, melyet csak erre a célra fogunk használni. Olyan email fiókot válasszunk, mely a sajátunk, és külső személyek nem férnek hozzá az esetleges későbbi problémák elkerülése miatt.

Ha megvan az email címünk, melyet használni fogunk, akkor a következő teendő a szolgáltatás telepítése. Első feladatunk, hogy látogassunk el a Google Analytics oldalára.

A Nyomkövetési azonosító lekérése

A Nyomkövetési azonosító lekérése

Kattintsunk a „Regisztráció” gombra, ahol a következőket fogjuk látni:

Google Analytics fiók létrehozása

Töltsük ki az adatokat. A fiók nevéhez és a webhely neve lehet ugyanaz (pl. a saját weboldalunk címe.). Általában, főleg, ha kezdők vagyunk, akkor egy fiókhoz egy tulajdon fog tartozni. Ha jobban bele szeretnénk merülni a kérdésbe, akkor az A fiókok, felhasználók, tulajdonok és nézetek hierarchiája oldalon további segítséget találhatunk hozzá.

A Webhely URL helyre a honlapunk címe kerül www.honlap.hu formátumban. Az iparági besorolásnál válasszuk ki azt a lehetőséget, amely legjobban jellemzi honlapunkat, a jelentés időzónája pedig az az időzóna, ahol élünk (nálunk ez nagy valószínűséggel Magyarország lesz).

Az adatmegosztási beállításoknál ajánlott a Google által felajánlott beállításokat használni.

Ha elkészültünk, kattintsunk a „Nyomkövetési azonosító lekérése” kék színű gombra a bal alsó sarokban.

Megjelennek az Általános Szerződési Feltételek, melyeket elfogadva a következő oldalt kell, hogy lássuk.

Nyomkövetési azonosító lekérése

Innen a Globális webhelycímkéhez tartozó kódrészletet kell honlapunk minden egyes oldalának forráskódjába beilleszteni.

Google Analytics globális webhelycímke

Ezt a beillesztést általában a honlapkészítő cég végzi el helyettünk, mivel technikai tudást igényel.

Ha ezeket a lépéseket elvégeztük, akkor kezdődhet az adatok gyűjtése és kiértékelése.

A Google Analytics használata

Ha bejelentkezünk a Google Analytics oldalára, akkor a Közönség áttekintése oldalra jutunk, ahol a következő kép fogad minket.

Google Analytics főoldal

Ha valami miatt nem ide érkeznénk, akkor a bal oldali menüben a „Közönség" pontra, majd az „Áttekintés" pontra kattintva ide juthatunk. Az oldalon láthatjuk az előző hét (vagy a beállított intervallum) látogatóira vonatkozó főbb statisztikai adatokat: a munkamenetek számát, a felhasználók számát, az oldalmegtekintéseket stb. valamint azt, hogy a látogatók közül mennyien jártam már korábban honlapunkon, és mennyien látogattak hozzánk először.

Az oldal jobb felső sarkában megjelenített dátumokra kattintva változtatható a megjelenített intervallum.

Google Analytics dátum változtatása

Ha a változtatjuk az intervallumot, változnak a megjelenített statisztikák is.

Google Analytics főoldal

Ha valamelyik statisztika jelentése nem világos, akkor az egérrel rámutatva a Google leírja, hogy pontosan mit is jelent az adott fogalom.

Az előző adatok alatt láthatjuk a top 10-es listákat a látogatók különböző tulajdonságai alapján.

Ezek a tulajdonságok:

  • Nyelv
  • Ország
  • Város
  • Böngésző (számítógép)
  • Operációs rendszer (számítógép)
  • Szolgáltató (számítógép)
  • Operációs rendszer (mobil)
  • Szolgáltató (mobil)
  • Képernyőfelbontás (mobil)

Google Analytics jelentés

A jobb alsó sarokban a „teljes jelentés megtekintése” linkre kattintva megtekinthetjük az egyes jelentéseket részletesebben is. Például, ha a „város” pont alatti részletes jelentést tekintjük meg, akkor hasonlót láthatunk:

teljes jelentés megtekintése

Alatta pedig részletesen, táblázatos formában is megnézhetjük a kapott adatokat. Itt is működik a korábban bemutatott „egérrel rámutatás”, ha valamivel nem vagyunk tisztában, hogy mit is jelent, akkor a Google segítséget nyújt az értelmezéshez. Ami mellett a kis „?” szimbólum található, rámutatva az egérrel további információkat kapunk.

További statisztikák

A bal oldali menüt használva további statisztikákat találhatunk meg honlapunk látogatóiról.

Google Analytics további statisztikák

A „Valós idő” pontra kattintva az éppen honlapunkon tartózkodó látogatókról fogunk információkat látni.

A „Közönség” menüpont alatt találhatunk meg mindent, amire látogatóinkról kíváncsiak lehetünk. Ilyenek pl. a demográfiai adatok (életkor, nem), a földrajzi adatok, nyelvek, milyen gyakran látogatják a honlapot, milyen eszközöket használva teszik ezt stb.

Az „Ügyfélszerzés” pont alatt arról találhatunk adatokat, hogy mi alapján jutottak el a látogatók honlapunkra. A „Minden forgalom” – „Csatornák” menüpont alatt részletes információkat találhatunk, valamint az „Adwords” pont alatt tudjuk összekötni a Google Analytics és a Google Adwords fiókokat, ha mindkettővel rendelkezünk. Ha a Google Adwords szolgáltatásról még nem hallott korábban, a linken írtunk róla bővebben.

A „Viselkedés” menüpont lesz valószínűleg az, ahonnan a legtöbb információt kapjuk majd, mivel ez mutatja be a honlapunk tartalmára vonatkozó statisztikákat. A „Webhelytartalom” pont alatt megtaláljuk lebontva, hogy a honlapunk egyes lapjait, oldalait hányan látogatták, mennyi időt töltöttek el ott, és mit csináltak, amikor elhagyták az adott oldalt. A „Céloldalak” pont alatt megtalálhatjuk, hogy melyik oldalon léptek be honlapunkra a látogatók, a „Kilépési oldalak” menüpont pedig azt mutatja meg, hogy melyik oldalról hányan hagyják el honlapunkat.

A „Konverziók” pont alatt megadhatunk, majd követhetünk olyan célokat, melyeket el szeretnénk érni honlapunk segítségével. Ilyen lehet pl. a beadott ajánlatkérés, webáruházak esetén az eladások, hírlevélre történő feliratkozás, stb.

Jól látható tehát, hogy a Google Analytics szolgáltatás használata rengeteg előnnyel jár, és sok olyan információt tudhatunk meg segítségével honlapunkról és a látogatókról, melyek segítségével a későbbiekben tovább tudjuk fejleszteni weboldalunkat. Ha elsőre soknak tűnt ez a bevezető, és nem szeretnénk vele honlap elkészítése után egyből foglalkozni, akkor is telepítsük a szolgáltatást honlapunkra, hogy gyűjtse az információkat számunkra a kezdetektől fogva, ráérünk azt később is kiértékelni.