A régi tartalmak, blog bejegyzések frissítésének módszerei

Ha aktív honlapod van, ha követed a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb részét, akkor rendszeresen készítesz új tartalmakat, új cikkeket, bejegyzéseket weboldaladra. Ha honlapod 5 éve működik, és minden héten készítesz egy bejegyzést, akkor 5 év után 250 cikknél fogsz járni. Egy idő után felmerül a kérdés, hogy mit lehet tenni a régi bejegyzésekkel, tartalmakkal. Cikkünkben arról lesz szó, hogy milyen lehetőségeid vannak, ha úgy döntesz, hogy a régi tartalmak közül nem mindent szüntetsz meg, hanem inkább a bejegyzések nagy részét frissíted, aktualizálod.

A régi tartalmak, blog bejegyzések frissítésének módszerei

Milyen tartalmakat érdemes törölni?

Az első teendő mindenképpen honlapod tartalmának feltérképezése, vizsgálata lesz. A feladat, hogy végignézd weboldalad teljes tartalmát, hogy rendszerezd az aktív tartalmakat. Erre több lehetőséged is van, pl. honlapod tartalomkezelő rendszere, a Google Analytics, a Search Console, vagy egyéb harmadik féltől származó programok.

Ha ezzel végeztél, akkor értékelni kell a meglévő tartalmakat, el kell dönteni, hogy mi az, amit megtartasz, és mi az, amivel már nem érdemes foglalkozni.

A régi bejegyzéseket több szempontból is lehet értékelni, általánosságban elmondható, hogy a következőket érdemes figyelembe venni:

  • Hasznos a tartalom a látogatóknak?
  • Hasznos a tartalom a honlapod szempontjából?
  • Releváns a téma még ma is?
  • Minőségi szempontból megfelelő?

A látogatók számára hasznos tartalom azt jelenti, hogy olyan információkat tartalmazzon a bejegyzés, melyek aktuális problémák megoldásában segíthetnek, ma is aktuális kérdésekre adnak válaszokat.

A látogatók szempontja mellett érdemes azt is megvizsgálni, hogy az egyes cikkek, bejegyzések hogyan teljesítenek. Azokat a cikkeket, melyek látogatókat hoznak, célszerű megtartani, ugyanis a cikkek feladata éppen ez általában. Nem csak a látogatók száma miatt lehet előnyös számodra egy cikk, hanem az is lehet, hogy kevesen látogatják, de sok erős link mutat rá. Ilyen esetben is mindenképpen célszerű megtartani azt.

A minőségi követelményeknek általában a legrégebbi bejegyzések szoktak nem megfelelni. Amikor honlapot készítesz, blogot indítasz, akkor ahogy többet foglalkozol vele, úgy javulnak a feltöltött szövegek is. Gyakori probléma, hogy egy honlap régi szövegei másoltak, duplikáltak. Az ilyen tartalmak ma már nem felelnek meg a minőségi követelményeknek, és gyakran érdemes inkább teljesen megszüntetni őket.

A régi tartalmak javítása, frissítése

Ha sikerült meghatározni, hogy melyik cikkek maradnak, akkor következhet a munka fő része, ezeket a szövegeket javítani, frissíteni kell, ha minél jobb eredményeket szeretnél honlapoddal elérni. A friss tartalmak előnye a keresőoptimalizálás szempontjából, hogy a Google előrébb rangsorolja azokat az oldalakat, melyek nemrég lettek létrehozva, módosítva. Ez különösen igaz azokon a területeken, melyek sűrűn változnak.

A régi tartalmak frissítése számos módon történhet, lássuk a leggyakrabban előfordulókat.

A helyesírási hibák javítása

A helyesírás ugyan közvetlenül nem tartozik a Google rangsorolási tényezői közé, azonban hatással van a felhasználói élményre, és ezáltal pl. a visszafordulási arányra. Ha régi cikkeid helyesírási hibákat, elírásokat tartalmaznak, akkor azokat mindenképpen érdemes javítani. Egy-egy ilyen hiba nem a világ vége, de az olvasók észre fogják venni. Ha rengeteg hibát tartalmaznak bejegyzéseid, akkor az a honlap teljesítményére is hatással lehet.

A tartalom tagolása

Az olvashatóság jelentős szerepet játszik abban, hogy a látogatók hogyan ítélnek meg egy honlapot. Az internetezők nagy része nem olvas el minden egyes bejegyzést elejétől a végéig, hanem helyette csak felületesen, a főcímeket, a kiemelt szövegeket olvassa el és értelmezi.

Ezek miatt érdemes a régi, egybefüggő szövegeket tagolni, alcímekkel ellátni, a fontos információkat kiemelni. A javítások hatására megnövekszik a látogatók oldalon eltöltött ideje, és ha kiemelt szövegeket érdekesnek találják, szívesebben olvassák végig a teljes bejegyzést, mintha egy egybefolyó szöveggel találkoznának.

A meta cím és leírás módosítása

Gyakori probléma a régi cikkekkel, aloldalakkal, hogy nincsenek megfelelően kitöltve a meta címkéik. Ha ma foglalkozol honlapod keresőoptimalizálásával, akkor tudod, hogy hogyan kell elkészíteni a meta címkéket, de azokat a tartalmakat sem szabad elfelejteni, melyek akkor készültek, amikor még erre nem figyeltél.

A meta címkéknek nem csak a technikai előírásoknak kell megfelelniük (a cím legyen 30-60 karakter közötti, a leírás 100-160 közötti), hanem tartalmilag is optimálisnak kell lenniük, hogy minél több látogatókat hozzanak a Google-ből.

Profittermelő honlapot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

A tartalom pontosságának, hitelességének javítása

A Google szempontjából nem csak a friss tartalom előnyös, hanem a pontos, hiteles tartalom is. Ha a régi bejegyzéseid olyan megállapításokat tartalmaznak, melyek nem állják meg ma már helyüket, vagy esetleg elavultak, akkor azokat javítani kell. A javításra két különböző lehetőséged is van.

Az egyik, hogy a szövegek átírásával javítod a problémákat, a másik, hogy meghagyod az eredeti szövegeket, és kiegészítéseket, javításokat írsz melléjük. Bármelyiket is választod, a Google értékelni fogja, hogy akár évekkel később is odafigyelsz arra, hogy a honlapodon található információk a valóságot tükrözzék.

A törött linkek eltávolítása

Egy honlapon található szövegek gyakran tartalmaznak linkeket. Ezek a linkek mutathatnak saját honlapod aloldalaira (belső linkek), és mutathatnak egy független weboldalra (külső linkek) is. A linkek mindkét típusára jellemző, hogy előfordulhat, hogy a céloldal megszűnik, másik URL-re költözik, így a honlapodon található link egy nem létező URL-re fog mutatni. A törött linkek hátránya, hogy a Google hátrébb sorolja miatta honlapodat, és a felhasználói élményt is rontják.

Ha belső linkről van szó, akkor könnyebb dolgod van, ugyanis valószínűleg te magad szünteted meg az oldalakat, ahova linkek mutathatnak, így az oldalak megszüntetése után (vagy még előtte) azonnal tudod javítani az emiatt keletkező törött linkeket.

Külső linkek esetén azonban senki nem fog neked előre szólni, így az ilyen törött linkeket csak utólag lehet javítani. Szerencsére különböző programok, weboldalak segítségével ellenőrizni lehet a honlapok minden linkjét, így a rendszeresen elvégzett ellenőrzések segítenek abban, hogy ne legyenek törött linkek honlapodon.

Kulcsszókeresés, optimalizálás

A régi tartalmak további hátránya a keresőoptimalizálás szempontjából, hogy nem biztos, hogy megfelelően optimalizálva vannak a főbb kulcsszavakra, kifejezésekre. A kulcsszavak azok a kifejezések, melyek relevánsak vállalkozásod, honlapod szempontjából, és a Google-ben sokan keresnek rájuk.

A cél természetesen nem az, hogy minden egyes régi cikket tele kell tömni kulcsszavakkal, hanem az, hogy ha lehetőséget ad rá az adott cikkek tartalma, akkor a cikkben jelenjenek meg a releváns kulcsszavak. Előfordulhat az is, hogy egy régi cikk már most jól szerepel a Google-ben, annak ellenére, hogy egyáltalán nincs optimalizálva. Ilyenkor apró módosításokkal jelentős javulást lehet elérni.

A nem megfelelő linkek javítása

Ha módosítod a tartalmakat, kulcsszavakat helyezel el a régi cikkekben, akkor érdemes a linkeket is ellenőrizni. Nem csak a törött linkeket lehet javítani, hanem a működő linkeken is lehet módosítani. Gyakori probléma javított cikkek esetén, hogy a tartalmat ugyan frissíted, de arra nem figyelsz, hogy a szövegben található linkeket is aktualizáld.

Ilyenkor előfordulhat, hogy pl. egy 2016-os cikket módosítasz, hogy a 2019-es információkat tartalmazza, de a szövegben található linkek még a 2016-os statisztikákra mutatnak. Nem elég tehát magát a szöveget javítani, hanem arra is ügyelni kell, hogy releváns honlapokra jussanak el az olvasók a linkekre kattintva.

Új linkek elhelyezése

A régi szövegekbe lehet linkeket is elhelyezni, melyek a frissebb cikkekre, aloldalakra mutatnak. Ez különösen előnyös, ha olyan régi cikkek vannak honlapodon, melyeket sokan látogatnak, melyek jó mutatókkal rendelkeznek. Az ilyen cikkekbe elhelyezett linkek segítségével erősíteni tudod azokat a bejegyzéseket, melyek nemrég kerültek fel honlapodra, de szeretnéd, ha minél hamarabb megerősödnének.

Képek, videók elhelyezése, javítása

A régi bejegyzések frissítésére kiváló megoldást jelent, ha a sok szöveget tartalmazó bejegyzéseidbe képeket, videókat helyezel el. Természetesen nem elég bármilyen képekkel feltölteni a régi cikkeket, figyelni kell arra, hogy releváns képeket tegyél a régi cikkekbe, olyat, melyek segítik a szövegek értelmezését, vagy javítják az olvashatóságot.

Ha már vannak képek régi bejegyzéseidben, akkor ellenőrizd, hogy azok rendelkeznek-e megfelelően kitöltött alternatív szöveggel. Az alternatív szövegek több feladattal is rendelkeznek, a keresőoptimalizálásban és a honlap használhatóságában is szerepet játszanak:

  • A Google nem „látja” magát a képet, csak az alternatív szöveg alapján tudja meghatározni, hogy mi található a képen.
  • A látásproblémákkal rendelkező internetezők olvasóprogramjai is ezeket a szövegeket olvassák fel használójuknak.
  • Ha a kép valamilyen okból nem tud betöltődni, ez a szöveg jelenik meg a helyén.

Az alternatív szöveg ne kulcsszó felsorolás legyen, hanem ténylegesen írja le, hogy mi látható a képen, értelmes, kerek mondattal. Ez különösen akkor fontos, ha a kép értelmezése fontos a bejegyzés megértéséhez.

A megújított tartalmak megosztása

Ha a régi bejegyzéseken elvégezted a szükséges javításokat, akkor itt az idő a bejegyzések reklámozására, megosztására. Közösségi oldalakon, honlapodon a cikkek között ugyanúgy tudod reklámozni a megújított cikkeket, mintha teljesen újak lennének. Meg tudod osztani Facebook profilodon, a honlapodon a cikkek listájában kiemelt helyre tudod tenni, ki tudod küldeni a hírleveledben. Ezeknek köszönhetően többen fogják olvasni, akiknek nagy része ráadásul azt sem fogja észrevenni, hogy egy régi bejegyzést újítottál meg, nem egy teljesen újat készítettél.

Összefoglalás

Honlapod frissen tartása rengeteg előnnyel jár. Ha rendszeresen frissíted, javítod régi bejegyzéseidet, akkor az mind a keresőoptimalizálásban, mind a felhasználói élményben előnyödre fog válni. Ha már elég sok tartalommal rendelkezel, akkor gyakran jobb eredményeket lehet elérni a régi bejegyzések javításával, mint újak létrehozásával.

Profittermelő honlapot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!