A meta title és description címkék használata

A meta címkék (tagek) HTML címkék, melyek a weboldalak különböző tulajdonságait jelölik. A rengeteg lehetőség közül ma kettő az, ami kiemelten fontos: a title (cím) és a description (leírás). Ezek azok a szövegek, melyeket láthatunk akkor, ha bármire keresünk a Google segítségével, és megkapjuk a találati listát. Az első, kiemelt sor a title címke, alatta a honlap webcíme, legalul pedig a description címke tartalma. Ezeket fogjuk cikkünkben részletesen bemutatni, mivel ez a két címke kiemelten fontos a keresőoptimalizálás, látogatószerzés szempontjából.

A meta title és descripton címkék használata

A meta title címke

Ez adja meg a weboldal címét. A Google keresési találatainak szempontjából (keresőoptimalizálás), és a közösségi megosztások miatt is egyaránt fontos, hogy a weboldal címe a weboldal tartalmát írja le.

Hol láthatjuk ezeket a címkéket?

Ahogy írtuk, az egyik megjelenésük a Google keresési találati között van.

Emellett, ha megnyitunk egy oldalt, az adott oldal title címkéje látható a megnyitott fül címeként. Ez különösen hasznos olyan esetekben, amikor több fül is meg van nyitva egy böngészőben egyszerre, így egyszerűen az egérrel a fülre mutatva látjuk, melyik fül melyik oldalhoz tartozik.

A harmadik megjelenése a címkének a közösségi média megosztásainál található meg. Amikor valaki megoszt egy cikket, honlapot, webshopot, akkor a rendszer automatikusan ezt a megadott címkét fogja mutatni a rendszer címnek (feltéve, hogy nem adunk meg egyedi címkét egyedi közösségi megosztások alkalmával).

Hogy írjunk jó meta title címkét?

A Google általában a címke első 50-60 karakterét jeleníti meg. Nincs konkrét karakterszám, amit betartva a teljes címke megjelenítésre kerül, mivel a szélesség függvényében levághatja a Google a szöveg végét kevesebb karakternél is (az egyes betűk nem egyforma helyet foglalnak el a képernyőn, pl.: „W” és „l”).

Jó gyakorlatnak tekinthető, ha 30 és 60 karakter közötti címet adunk meg, ezzel elérjük, hogy nem lesz túl rövid a címke, valamint a megjelenítések nagy százaléka hibátlan lesz.

A címke tartalmát tekintve meg kell találni az egyensúlyt a keresőoptimalizálás (kulcsszavak használata) valamint a felhasználói élmény (a látogató értelmes, összefüggő címet olvasson, ne kulcsszavak felsorolását, valamint a kulcsszóhalmozást a Google is büntetheti) között.

Ha lehetőség van rá, minden egyes aloldal kapjon egyedi címet. Ez mutatja azt a Google számára, hogy minden egyes aloldal egyedi tartalommal rendelkezik. Ezt manuálisan megadni egy több száz terméket forgalmazó webáruház minden termékére időigényes, így ilyen esetekben sablonokat alkalmazunk, hogy az egyediség meglegyen. (Pl.: Terméknév | Webáruház neve alak használata adatbázisból.)

Különböző tesztek, felmérések alapján úgy kell megírni a címet, hogy a fontos kulcsszavak, kulcskifejezése kerüljenek a cím elejére. Ez nem csak SEO szempontjából előnyös, hanem a felületesen, gyorsan olvasók is látják egyből a Google felületén, hogy miről szól az oldalunk.

Megjegyzés: Előfordulhat, hogy a Google nem az általunk megadott címkét jeleníti meg, hanem saját maga generál egyet. Ennek több oka is lehet:

  • A korábban említett kulcsszóhalmozás
  • Úgy észleli, hogy az oldal tartalmát nem írja le elég jól a megadott title címke. Mivel a Google arra törekszik, hogy releváns információt jelenítsen meg a kereső emberek számára, így ennek valószínűleg jó oka van, elgondolkodhatunk azon, hogy egy hasonló, de jobb címet írunk mi magunk, az alapján, amit a Google generál.
  • A közösségi médiákhoz beállított alt címkét jeleníti meg a Google, ha nem tartjuk megfelelőnek, átírhatjuk.

A meta description címke

Ennek a címkének a tartalmát is a Google keresési találatainál láthatjuk, a honlapunkra mutató link alatt. Feladata, hogy összefoglalja az adott oldal tartalmát a kereső emberek számára, akik a rövid leírás alapján eldöntik, hogy rákattintanak-e honlapunkra vagy sem.

Hogy írjunk jó meta description címkét?

Ahogy a title címkénél, a leírásnál sincs egy konkrét határ, amibe mindenképpen bele kell férnünk, de előfordulhat, hogy a Google levágja a megadott szöveg végét. A legújabb irányelvek szerint 50 és 300 karakter közötti leírást célszerű megadni. A minimum karakterek biztosítják, hogy a Google ne az oldal tartalmának egy részét jelenítse meg, mert úgy véli, nem elég hosszú, amit megadtunk.

A maximális hossz korábban (2017 végéig) kb. 160 karakter volt. A korábban ehhez a hosszhoz igazított leírásokat nem minden esetben kell újraírni, így a 300 karaktert sem kell feltétlenül kihasználnunk. A friss tapasztalatok azt mutatják, ha valahol 230-300 karakter közötti leírásunk van, az jó megoldásnak számít.

A description címke szövegét úgy írjuk meg, mintha egy reklámszöveget írnánk, mivel gyakorlatilag ez lesz a feladata: rávenni a Google-ben kereső embereket, hogy kattintsanak oldalunkra. Ahogy a title címkénél is írtuk, összefüggő szövegre van szükség, amely tartalmaz ugyan kulcsszavakat, de nem felsorolásszerűen, hanem mondatba foglalva. Mindenképpen használjuk a kulcsszavakat, mivel azokat a kifejezéseket, melyekre az emberek keresnek, félkövérrel jelöli a Google, így azok ki lesznek emelve.

A leírásunk legyen egyedi, hogy ne úgy nézzen ki a mi linkünk, mint a többieké a keresési találatok között. Kerüljük az idézőjelek használatát, mivel az idézőjelnél a Google elvágja a szöveget, és nem mutatja, ami utána jön.

Keresőoptimalizálás szempontjából a leírás nem játszik közvetlen szerepet abban, hogy hányadik helyen jeleníti meg a Google honlapunkat, azonban az olvasók szempontjából nagy jelentőséggel bír, hogy releváns, minőségi leírást adjunk meg, ami hatással van az átkattintási arányra (CTR – click-through-rate).

Megjegyzés: Ahogy a title címkénél is, itt is előfordulhat, hogy a Google nem a mi általunk megadott leírást jeleníti meg, hanem az oldalról kivág egy szöveget, és azt mutatja. Ennek két oka is lehet:

  • Úgy ítéli meg, hogy az általunk megadott szöveg nem elég releváns ahhoz képest, amire az emberek keresnek.
  • Leírásunk másolt, és helyette a Google generált egy leírást.

Összefoglalás

A meta title (cím) és description (leírás) HTML címkék fontos szerepet töltenek be abban, hogy a Google (és a Google-t használók) számára bemutassuk honlapunkat, webáruházunkat, weboldalainkat. A bemutatott tanácsokat megfogadva ezzel a két rövid szöveggel nem csak a Google keresési találatai között léphetünk előrébb, hanem növelhetjük az átkattintási arányt is.

Szeretné, ha az Ön honlapja is a Google találati lista élére kerülne?