Keresőoptimalizálás: mi az a linképítés, és miért fontos?

A keresőoptimalizálásról (SEO) már írtunk bővebben. Ennek egyik része a linképítés, linkek szerzése. Ebben a bejegyzésben a linképítést fogjuk részletesen bemutatni: mit is jelent ez a fogalom, milyen előnyökkel jár, valamint azt, hogy hogyan lehet jól linkeket építeni.

Keresőoptimalizálás: mi az a linképítés, és miért fontos?

Mi az a linképítés?

A linképítés az a folyamat, amikor különböző linkeket szerzünk, készítünk, melyek honlapunkra mutatnak más weboldalakról. Segítségükkel a Google könnyebben tudja feltérképezni a világhálót, valamint az egyes honlapokat (ebben az esetben a mi saját honlapunkat), valamint látogatókat is tudunk velük szerezni, ha ezek a linkek olyan honlapokon vannak elhelyezve, melyek látogatottak.

Miért fontos a linképítés a keresőoptimalizáláshoz?

Ahogy írtuk az előző fejezetben, a Google számára fontosak ezek a linkek, hogy új weboldalakat tudjon felfedezni, emellett figyelembe veszi őket akkor, amikor azt dönti el, hogy hányadik helyen jelenjen meg egy adott honlap a keresési eredmények között.

A Google tehát nem csak az adott honlap, oldal tartalmát figyeli, hanem az oda mutató (külső, minőségi) linkek számát is. Általánosságban elmondható tehát, hogy minél több minőségi link mutat egy honlapra, annál jobb esély van arra, hogy előrébb legyen a keresési eredmények között.

Nem szabad azonban elfeledni, ma már nem elég csak a linkekre figyelni (ez néhány évvel ezelőtt még elegendő volt), a minőségi tartalom elengedhetetlen a SEO szempontjából, akkor tudunk jó eredményeket elérni, ha a tartalom és a linkek kiegészítik egymást.

Szeretné, ha az Ön honlapja is a Google találati lista élére kerülne?

A linkek típusai

A linkek közül 2 típust különböztethetünk meg:

  • follow
  • nofollow

A „follow” link az általános link, a linképítés szempontjából ezeknek kell többségben lenni. Felhasználói szempontból nincs különbség a kettő között, a Google számára viszont a „follow” jelzi, hogy adhat át PageRankot (oldalerősséget) a linken keresztül. A „nofollow” linkek lényege tehát, hogy a Google ezeket nem veszi figyelembe a SEO szempontjából.

Akkor mégis mire jók a „nofollow” linkek?

Általában olyan helyeken használatosak, ahol a honlap tulajdonosán kívül más is tud tartalmat elhelyezni. Ezek lehetnek: kommentek, fórumok, közösségi média oldalak stb. Ilyenkor ahelyett, hogy a tulajdonos minden egyes linket manuálisan ellenőrizne, hogy megfelel-e a követelményeinek a „follow” típusú linkhez, egyszerűbb minden linket „nofollow”-val jelölni.

Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem tudunk a SEO szempontjából azzal eredményt elérni közvetlenül, hogy sokszor belinkeljük oldalunkat fórumokon, vagy pl. Facebookon. Közvetetten ezek is hasznosak természetesen, mivel látogatókat szerezhetünk ezeken a linkeken keresztül.

A tartalom és a linkek összhangja

Ahogy írtuk korábban, csak a linképítéssel nem lehet eredményeket elérni. A Google megköveteli az egyedi, minőségi tartalmat. Nem kell megijedni ezektől az elvárásoktól, az a cél, hogy olyan honlapokat jelenítsen meg a kereséseknél gyakran, amelyek valamit hozzáadnak az internethez. Ez számtalan dolog lehet, arra kell törekedni, hogy egyedi legyen a honlap szövege, tartalma, mivel a Google a duplikációt figyelmen kívül hagyja, sőt, extrém esetben bünteti is, valamint arra, hogy a látogatók, akik meglátogatják a honlapot, megtalálják, amit keresnek.

Ezek miatt tehát, mielőtt elkezdünk linkeket építeni, olyan tartalomnak kell lenni a honlapon, amelyre megéri linkelni, egy jól megtervezett és megvalósított honlapot meg lehet erősíteni linkekkel, azonban önmagukban csodára nem képes a linképítés.

Az úgynevezett gyökér linkek (root linkek)

Nem csak a weboldalunkra mutató száma számít, hanem az is, hogy hány különböző honlapról kapjuk azokat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 5 link 1 honlapról kevesebbet ér, mint 5 link 5 különböző honlapról. A különböző honlapokról érkező linkek a root linkek. Ez jobb mutató egy honlap szempontjából, mint az összes linkek száma, mivel ez jobban illusztrálja az adott weboldal népszerűségét.

Mitől függ a linkek erőssége?

A másik honlap erőssége (Page Authority és Domain Authority)

A Page Authority (PA) egy, a Moz által meghatározott, 0-100-ig terjedő mérőszám, mely az adott honlapra mutató linkek számától és minőségétől függ. Nem az egész weboldalra vonatkozik, csak az adott lapra.

A Domain Authority (DA) egy, a Moz által meghatározott, 0-100-ig terjedő mérőszám, amely azt próbálja megbecsülni, hogy az adott honlap milyen jól fog szerepelni a Google keresések között.

Ez a két mérőszám mutatja meg egy honlap erősségét.

Ez mit jelent a gyakorlatban?

Ha megnézzük a nytimes.com honlap értékeit, akkor a következő értékeket láthatjuk: PA: 97, DA: 99. Ezek tehát majdnem a lehetséges legjobb értékek. Ha valaki innen tud egy linket szerezni honlapjára, akkor az jelentős növekedésre számíthat saját honlapjának értékeinél.

Magyar viszonylatban nézzük meg pl. az index.hu honlap értékeit: PA: 82, DA:79. Természetesen nem ér fel a New York Times szintjére, de kiváló értékeknek számítanak.

A horgonyszöveg

A horgonyszöveg az a szöveg, amely a honlapon látszik a link felett, és rá kattintva lehet eljutni egy másik oldalra, honlapra. Általában kék színű, és alá van húzva. Ez is jelöli a Google számára, hogy mi várható, ha valaki az adott linkre kattint. Arra kell azonban figyelni, hogy egy honlapra ne mutasson nagyszámú, egyforma horgonyszövegű link, mert azt a Google büntetheti.

A linkek helye az adott lapon

A Google azt is figyeli, hogy a honlapunkra mutató link hol található meg a másik honlapon. Ha sok link mutat weboldalunkra élőlábból, vagy oldalsó menüből, akkor azt a következtetést vonhatja le belőle a Google, hogy ezek el vannak dugva, nem érdemesek arra, hogy prominens helyről kapjanak linkeket.

Ennek megfelelően arra kell törekedni, hogy a linkek, amelyek honlapunkra mutatnak, a másik weboldal tartalmi részében (szövegek, cikkek stb.) kapjanak helyet. Természetesen ez nem fog menni minden egyes linkre, főleg nem azokra, melyeket nem tudunk szabályozni, mindenképpen lesznek „rossz” elhelyezkedésű linkek is, csak ne legyenek túlsúlyban.

Összefoglalás

A linképítés fontos eleme a keresőoptimalizálásnak, azonban ma már nem lehet csak linképítéssel eredményeket elérni. Szükség van arra, hogy honlapunk tartalma egyedi, minőségi legyen, majd ezt a jól felépített és elkészített honlapot tudjuk tovább erősíteni a linképítés segítségével. Ha nem csodát várunk el a linképítéstől, valamint, ha tudjuk, hogyan is működik, akkor az összehangolt tartalommal és a minőségi linkekkel kiváló eredményeket lehet elérni a keresőoptimalizálás területén.

Szeretné, ha az Ön honlapja is a Google találati lista élére kerülne?