Hogyan árulj digitális termékeket online?

A legtöbb embernek a webáruház szóról az jut eszébe, hogy megrendel valamilyen terméket, amit aztán a futárszolgálat kiszállít neki. Nem csak fizikai termékeket lehet azonban az interneten árulni, hanem digitális termékeket is. Ezek a termékek számos formában megjelenhetnek, és árusításuk sok előnnyel rendelkezik a fizikai termékekhez képest.

Hogyan árulj digitális termékeket online?

A legnépszerűbb digitális termékek

Termékek, melyek iránt most nagy a kereslet pl. az eBookok (könyvek), különböző segédletek (írott, audió és videó formában egyaránt), alkalmazások, szoftverek, podcastok. Ezek népszerűségüket több dolognak is köszönhetik, melyeket a következő fejezetben vizsgálunk meg.

A digitális termékek előnyei

A digitális termékek sajátossága, hogy a vásárló le tudja őket tölteni, vagy interneten keresztül meg tudja őket tekinteni (pl. videók esetén). Ez azt jelenti, hogy rengeteget tudsz spórolni az olyan költségeken, mint a szállítási díjak, vagy a raktár, a termékek tárolásának költsége. Ezek jelentős részét teszik ki egy átlagos webshop működési költségeinek, valamint kiadásainak, digitális termékek esetén viszont csak egy adattárolót igényelnek.

A szállítás hiánya nem csak a webshop üzemeltetőjének, hanem a vásárlónak is előnyök, mivel ezeket a termékeket vásárlás után másodperceken belül letöltheti, megnézheti, elkezdheti használni.

Következő előny, hogy a digitális terméket csak egyszer kell létrehozni, utána plusz munka nélkül el tudod őket adni annyi vásárlónak, amennyinek csak szeretnéd. Természetesen ez valószínűleg azt fogja jelenteni, hogy néhány termék értékesítése nem termeli ki az árát, azonban egy bizonyos szám után csak tiszta bevételeket fognak hozni a vásárlások.

Ha olyan weboldalt, webshopot szeretne készíttetni, amellyel biztonságosan lehet digitális termékeket árusítani, kérje ingyenes ajánlatunkat!

Marketing megoldások

Marketing szempontból hasonlóan kell eljárni digitális termékek esetén is, mint egy általános webshopnál. A megszokott keresőoptimalizálási (SEO) módszerek alkalmazása itt is rendkívül fontos, és a fizetős, kattintás alapú hirdetések is használhatók.

A tartalommarketing szintén nagyon fontos digitális termékek esetén is, így egy blog, cikkek rész létrehozása is kifejetetten ajánlott a digitális termékek mellé. Ennek két feladata is van:

  • SEO
  • a konverzió növelése

SEO szempontjából minden új, minőségi tartalom erősíti webáruházad. Mivel egy eBookhoz, vagy egy videóhoz sokkal nehezebb egyedi, tartalmas leírást készíteni, mint mondjuk autókhoz, mosógépekhez stb., így alternatív tartalomépítési módszereket célszerű alkalmaznod, amire a blog tökéletesen megfelel.

A látogatók megszerzése mellett azok vásárlókká történő konvertálása is a webáruházak egyik legfontosabb feladata. Ha mondjuk valamilyen segédletet, leírást árulsz, a látogatóknak tisztában kell lenni vele, hogy értesz ahhoz, amit el szeretnél nekik adni. Az előző példában említett mosógépek esetén ez a probléma nem lép fel, mivel az adott mosógép minden webshop kínálatában ugyanaz lesz. A digitális termékek azonban általában egyediek, így saját magadra vagy utalva, hogy eladd azokat.

A rendszeresen megjelenő, informatív cikkekkel nem csak a saját hozzáértésedet tudod bizonyítani, hanem a termékeidet is tudod reklámozni. Be tudod mutatni, hogy miért érdemes őket megvásárolni, letölteni, megnézni, milyen előnyökket járnak az érdeklődők számára.

A visszatérő vásárlók fontossága

Az internetes árusítások jellemzője, hogy egy meglévő vásárlót olcsóbb megtartani, mint egy újat szerezni helyette. Ez digitális termékek esetén sincs így, azonban a termékek sajátosságának köszönhetően nehezebb dolgod lesz a korábbi vásárlókat rávenni újabb vásárlásra. Ez a sajátosság, hogy a letöltött, megtekintett videók, fájlok bármikor újra visszanézhetők, felhasználhatók.

Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy valószínűleg arra nem fogsz tudni építeni, hogy valaki ugyanazt a terméket megvásárolja többször is. Fizikai termékek esetén gyakran előfordul, hogy pl. a mosógép elromlik, és vesznek helyette egy újat, vagy akár szomszédnak, ismerősnek ajánlják, aki szintén rendel egyet. Digitális termékeknél csak megnyitja valaki újra a videót, könyvet, vagy átküldi ismerősének.

Ennek megfelelően törekedni kell arra, hogy a korábbi vásárlók a jövőben is új, értékes termékeket találjanak nálad.

A tálalás számít

Ahogy írtuk az előző fejezetben is, egy mosógép jellemzői, minősége minden egyes webshop esetén ugyanazok, akkor is, ha minőségi webáruházad van, és akkor is, ha egy 10 évvel ezelőtti webshop segítségével kereskedsz. Digitális termékek esetén azonban kifejezetten hátrány lehet, ha a webáruházad rosszul működik, vagy nem felel meg a modern kor követelményeinek. A látogató könnyen felteheti a kérdést: milyen lesz egy videó, segédlet minősége, ha a webshop sem működik rendesen?

Fizetési lehetőségek

Az általános webshopok közül nem mindegyiknek van szüksége arra, hogy legyen lehetőség bankkártyás fizetésre, mivel az utánvét is kiváló megoldást jelent a legtöbb vásárló számára. Digitális termékek esetén azonban nincs kiszállítás, így nincs lehetőség utánvétre sem. Marad az előre utalás és a bankkártyás vásárlás. Az előre utalásnak azonban van egy nagy hátránya, nem azonnali, így hiába talál valaki egy olyan segédletet, ami megoldja a sürgős problémáját, ha nem tudja egyből kifizetni és letölteni, könnyen lehet, hogy nem is vásárolja meg. Ha lehetséges, ilyen esetben mindenképpen legyen lehetőség bankkártyával fizetni.

Vélemények figyelembe vétele

A videók, hanganyagok, segédletek egyik sajátossága, hogy valószínűleg nem lesznek első kiadásra tökéletesek, sőt, ha erre törekszel, akkor könnyen úgy járhatsz, hogy a végtelenségig eltarthat megjeleníteni a terméket. Ennél azonban sokkal jobb megoldás, ha – pl. amikor már a segédleten csak apróbb módosítások vannak, vagy a videó már használható, de nem tökéletes – elkezded árulni őket, és várod a vásárlói, látogatói visszajelzéseket.

Ezek a visszajelzések, vélemények nagyon jó lehetőségek arra, hogy fejleszd, javítsd a termékeket, melyek aztán minden szempontból kielégítik a vásárlók igényeit.

Biztonság, lopásvédelem

Ahogy írtuk korábban, az egyik hátránya a digitális tartalmaknak, hogy másolhatók, terjeszthetők. Ezek megelőzésére különböző megoldások állnak rendelkezésedre. Pdf-ek, dokumentumok esetén gyakori megoldás, hogy a dokumentum minden, vagy bizonyos oldalain vízjel kerül elhelyezésre, amit nem tudnak levenni mások, akkor sem, ha árusítani akarják a tőled megvett anyagokat.

Videók esetén a letölthető videó helyett előnyben tudod részesíteni a lejátszást Ennek hátránya, hogy internet elérésre van szüksége a vásárlónak, ha meg akarja nézni őket, előnye, hogy sokkal nehezebb őket másolni, terjeszteni.

Programok, applikációk esetén a letöltés mellett extra, egyedi termékkulcsos biztonságra van lehetőséged, ami azt jelenti, hogy hiába tudja bárki letölteni a terméked, elindítani, telepíteni csak az tudja, akinek van egyedi kulcsa hozzá.

Összefoglalás

A digitális termékek árusítása tökéletes megoldás beszállni a webáruházas kereskedelembe anélkül, hogy raktárra, gyártásra lenne szükséges a pénzszerzéshez. A megfelelő termékekkel, ráfordítással és biztonsági megoldásokkal fel lehet venni a versenyt a megszokott webshopokkal is.