Webáruház nyitás, üzemeltetés, készítés jogi feltételei, kötelező adatai

Akár már létezik a webáruházunk, akár még csak fontolgatjuk hogy belevágunk az „internetes kereskedésbe” a következőkben hasznos információkat tudhatunk meg a webáruház készítésének és üzemeltetésének, előírásairól, szabályairól.

A cikk 2011. évi információkat tartalmaz, ha szeretné tudni, hogy mik a webáruház készítés jogi feltételei 2016-ban, akkor látogassa meg webaruhazkeszitesarak.hu oldalunkat »

Gyakran nem is tudjuk, hogy egyáltalán kell-e valamilyen vállalkozási forma, számlaképesség egy webáruház nyitásához, üzemeltetéséhez.

A válasz egyszerű és frappáns, Igen, kell! (Ugyanakkor célszerű kikérni könyvelőnk, jogi képviselőnk tanácsát, állásfoglalását amennyiben webáruház nyitásán törjük a fejünket.) Fontos hogy tisztába legyünk kötelezettségeinkkel valamint, a vállalkozás elindításának menetével, mert, az interneten történő kereskedés nem mentesít senkit a számlaadás, adófizetés és egyéb a vállalkozáshoz kapcsolódó kötelezettségek alól!

Nézzük megy hogy kezdetekben mire van szükségünk a webáruház nyitásához (szükséges dokumentumok, engedélyek, stb.):

1. Szükséges, valamilyen gazdálkodási forma megléte (egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, stb.)

2. Termék, vagy szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi kör, vagy körök megléte („4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kör megléte.)

3. Speciális termék esetén az értékesítéshez szükséges külön szakhatósági engedély megléte. 2007. március 31-től nincs szükség a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál nyilvántartásba vételre!

2008. március 31-től csomagküldő kereskedelem esetén nincs szükség üzlet, sem pedig vevőszolgálati helyiség fenntartására!

  • Fontos, hogy ettől csak abban az esetben lehet eltekinteni, ha vásárlónak nem személyesen kell átvennie a megrendelt terméket.
  • A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2009 júniusában módosított és 2009. október 1-jétől hatályos 3. § (1) bekezdése szerint köteles a webáruház tulajdonos kereskedelmi tevékenységét bejelenteni a székhelye szerinti jegyzőnél (Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjénél). A bejelentés illetékköteles!

Ha már ezen túl vagyunk és webáruházunk elkészült, mondhatni üzemképes nem árt tisztában lennünk a következőkkel.

A hatóságok próbavásárlások során ellenőrzik, hogy eleget tesz-e az adott webáruház a tájékoztatási kötelezettségeinek, továbbá panasz esetén, a törvényben előírtak szerint járnak-e el.

Szintén ellenőrzik, hogy a webáruház rendszer, amelyet használ, megfelel-e a törvényi előírásoknak működési szempontból. Biztosak vagyunk benne, hogy Ön is szeretné elkerülni, hogy „hiányosságok” miatt bírságot kelljen fizetnie.

Amit nem árt ismernie a webáruhát tulajdonosoknak / üzemeltetőknek, ugyanakkor közölnünk kell a vásárlókkal, és meg kell jeleníteni a weboldalunkon:

  1. A cég, vagy cégszerű elnevezésünk,
  2. Adószámunk, Cégjegyzékszámunk és a kibocsátó cégbíróság megnevezése (vállalkozás esetén vállalkozói igazolvány számunk, és a kibocsátó okmányiroda megnevezése ),
  3. Elektronikus elérhetőségünk (pl.: e-mail címünk),
  4. Telefonszámunk (amin elérhetőek is vagyunk!),
  5. Engedélyhez kötött termék, vagy szolgáltatás értékesítése esetén annak meglétének igazolása, nyilvántartási szám feltüntetése,
  6. Továbbá még szükséges megjelenítenünk az oldalunkon a kapcsolattartó személy nevét,
  7. A szerződésünk nyelvét (még akkor is, ha csak magyar),
  8. A megkötött szerződésünk írásban kötöttnek minősül-e, iktatják-e, illetve az a későbbiekben visszakereshető-e?
  9. A szerződésünk utal-e valamely magatartási kódexre, ha nem akkor is közölnünk kell a vásárlóval!

Az üzemeltetői adatok mindegyikének megadása kötelező. A hatóságok kiemelt figyelmet szentelnek az adószám, és a cégjegyzék szám megjelenítésének megtörténtére is (csak úgy, mint a fentiekben ismertetett összes információ megjelenítésére)!

A következő fontos és kiemelt rész a vásárlóknak biztosított információk megjelenítése, amik a következők:

  1. A termékkínálatunk meghatározása: azaz milyen termékeket / szolgáltatásokat kínál a webáruházunk,
  2. Rendelési információk: amelyben ismertetésre kerül, hogy a vásárlás regisztrációhoz kötött-e vagy sem, továbbá mikor történik a megrendelések feldolgozása, visszaigazolása, teljesítése (Jó tanács: nem árt tájékoztatni a vásárlókat, hogy a megjelenített termék képek csak illusztrációként szerepelnek, és eltérhetnek a valóságtól !),
  3. A teljes „általános szerződés feltételek” dokumentumot letölthetővé kell tenni a vásárló számára (ugyanakkor tartalmaznia kell a visszaigazoló levélnek melyet elektronikus formában küld a webáruház rendszer a vásárló részére),
  4. Adatkezelési információk, melyben tájékoztatva van a webáruházunk felhasználója, és vásárlója az adatainak kezelésének módjáról, tárolásának időtartamáról, továbbá az adatok törlésének / töröltetésének lehetőségéről,
  5. Rendelés menetének ismertetése: azaz milyen lépéseket kell tennie a vásárlónknak a termékek megrendeléséhez,
  6. A megrendelt termék(ek) / szolgáltatás(ok) kifizetésének, ismertetése: azaz a házhoz szállítás díja és információk a kézbesítésről, csomagolásról, stb.
  7. Garanciális feltételek: avagy mi a teendők ha a megrendelt termék esetlegesen hibás, stb. A hibásan leadott, vagy teljesített megrendelések alkalmával szükséges teendők, korrigálási lehetőségek,
  8. Az „elállás jogának” ismertetése: a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről szóló törvény alapján. (Jó tanács: Az sem baj ha a törvény teljes egészében elérhetővé tesszük, továbbá a vásárlóknak „hétköznapi nyelvre” átfogalmazva is megjelenítjük a törvény tartalmát az oldalunkon)
  9. Végül, de nem utolsó sorban az elállás jogának gyakorlása esetén az ügyintézés menetének ismertetése: azaz milyen formában kell jeleznie a vásárlónak az elállási szándékát (pl.: írásban, stb.).

Az „elállási jogról” néhány fontos, és informatív tudnivaló (amivel nem árt ha tisztában vagyunk):

  1. Az elállási jog ismertetésének hiányában a vásárló tudomására jutásától számított 30 nappal kitolódik a 8 munkanapos (nem nap, munkanap!) elállási jog! Az elállási jog nem köthető kitételekhez, csak úgy, mint a gyakorlásának feltételei sem. Például: nem kötelezhető a vásárló, hogy kizárólag a webáruház tulajdonos által biztosított nyomtatványon jelezze elállási szándékát!
  2. A kiküldött csomagnak minden esetben tartalmaznia kell az elállás jogának ismertetését, annak gyakorlásának menetét nyomtatott formában!
  3. Az elállási joggal élő vásárlónak kötelessége saját költségén visszajuttatni a terméket a webáruház üzemeltetőjének. Fontos! A vásárló nem kötelezheti az eladót a szállítási díj kifizetésére, ez minden esetben a vásárlót terheli!
  4. A vásárlót nem terheli semmilyen más költség, a termék visszaszállításának díján kívül, azonban kötelezhető a nem rendeltetésszerű használatból eredő kár megtérítésére!
  5. A vételár visszatérítés lehetséges módjait minden esetben a vásárlóval kell egyeztetnünk (azaz hogy pl.: banki átutalás legyen, vagy postai úton visszaküldött, stb.)
  6. Mint webáruház üzemeltetőnek / webáruház tulajdonosnak, 30 nap áll rendelkezésére, hogy visszatérítse a vásárló számára a teljes vételárat, amennyiben élni kíván az elállási jogával a vásárló, és visszajuttatta a megrendelt terméket.
  7. Mint webáruház tulajdonos nem követelhetjük, hogy bontatlan állapotában küldje vissza a megrendelt terméket a vásárló, csak úgy, mint azt sem, hogy az eredeti számlával együtt. Ugyanakkor követelhetjük az összes tartozék illetve a garancia levél meglétét!
  8. A vásárló kibonthatja, sőt ki is próbálhatja a megrendelt terméket, és ezt követően is élhet az elállási jogával (természetesen csak 8 munkanapon belül)!

Ugyanakkor nem illeti meg a vásárlót az elállási jog:

  1. Teljesen egyedi, kifejezetten a vásárló kérésére készített termék esetén. (pl.: ajándéktárgyak, a vásárló által biztosított fotókkal ellátva , stb.),
  2. Gyorsan romló élelmiszerek vásárlása esetén,
  3. Higiéniai termékek, étrend kiegészítők, vitaminok, szexuális segédeszközök, kellékek, kozmetikumok esetén amennyiben már kibontásra került a termék! (Ugyanakkor ha bontatlan a termék, élhet a vásárló az elállási jogával!),
  4. Előre meghatározott időpontra szóló hotelszoba, vagy szálláshely foglalás esetén,
  5. Repülőjegy foglalás, gépkocsi kölcsönzés, koncertjegy vagy belépő vásárlása esetén.

Egyéb termékeknél kibontás után is élhet a vásárló az elállási joggal (8 munkanapon belül)! (További részletek a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről 5§ olvashatóak.)

A webáruházunkban megjelenített termékekkel kapcsolatos kötelező információk követelmények, melyeket meg kell jelenítenünk:

  1. A termék(ek) neve(i),
  2. A termék(ek) ismertetője magyar nyelven,
  3. Jó minőségű termék fotó(k)
  4. Akciós ár megjelenítése esetén, az akció időtartamának megjelölése (kezdete, vége),

Áru, vagy szolgáltatás ellenértékének meghatározása, kiskereskedelmi felhasználók részére minden esetben a bruttó, áfával terhelt árral, az egységárra vonatkozó szabályozás betartása mellett

Remélhetőleg ez a „kis leírás” minden (leendő, vagy már meglévő) webáruház tulajdonos / üzemeltető számára informatív jellegű, és esetlegesen felhívja a figyelmet a még szükséges információk megjelenítésére a webáruházuk oldalán.

Ismerje meg webáruházunkat és kérje ingyenes ajánlatunkat!

 

Forrás: Törvényes Webáruház