- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
Hogyan válasszunk domain nevet? Milyen egy jó domain?
Ha már eldöntöttük, hogy meg akarunk jelenni az interneten, a legtöbb „fejtörést” általában a megfelelő domain név kiválasztása okozza. Az elsőre kigondolt névről gyakran kiderül, hogy már foglalt.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Mindenki, aki kicsit is komolyan gondolja, hogy az interneten pénzt keres, online vállalkozást indít, mindenképpen javasolt számára a fizetett domain név. Hiszen gondoljunk bele, mit mond a látogató: még egy domainnévre sem telik ennek a vállalkozásnak / cégnek?
Egy „ingyenes oldalt” nem igazán vesznek komolyan, hiszen az ingyenes szolgáltatás bármikor megszűnhet, így előfordulhat, hogy a sok energiával felépített oldalunk ismertsége egy szempillantás alatt kárba veszik, eltűnik.
Először is el kell dönteni, hogy a termék / szolgáltatás ismertségét akarjuk inkább népszerűsíteni, vagy a keresőknek jobban kedvezni.
- Ha a cég nevét (terméket) szeretnénk ismertté tenni, akkor célszerű annak megfelelően nevet regisztrálni.
- Ha azt szeretnénk, hogy elsődleges kulcsszavunkra keresve találjanak meg a látogatók, akkor olyan domain nevet kell választani, amiben a kulcsszó szerepel.
- A jó domain név lehetőleg rövid. Ha mód és lehetőség van rá, akkor 5-8 karakterből álljon. A név „rövidsége” több szempontból is fontos. Könnyebben beilleszthető logókba, jobb márkanév lehet, könnyebben felismerhető, és nehezebb elgépelni. Akad olyan cég is, melynek domain neve 50 karakter hosszú és kibetűzi a cég teljes nevét. A hosszú domain nevek nehezen illeszkednek a nyomtatványokra vagy például a Google kulcsszó-alapú hirdetéseibe. A lehetőségeken belül törekedjünk a rövidségre és kerüljük az értelmetlen betűhalmazokat! (pl. kzkghi.hu)
- A jó domain név könnyen megjegyezhető. Biztosan mindenki találkozott már a legáltalánosabb domain nevekkel, mint például az auto.hu, de olyan egyedi neveket is könnyen megjegyzünk, mint az index.hu és a google.hu. A különleges szókombinációk is nagyon eredményesek lehetnek. Próbálgassuk, mondjuk ki hangosan a tervezett domain nevet, hogy hallhassuk, hogyan hangzik. Törekedjünk rá, hogy ne válasszunk olyat, amibe a mi nyelvünk is „beletörik”.
- A jó domain név nehezen keverhető össze más nevekkel. Mikor már kétségbeesetten keresi egy cég az új domain nevét, néha hajlamos arra, hogy például névelőt tegyen egy egyébként már foglalt domain név elé, például acégnév.hu. Itt az összekeverhetőség jelenti a legnagyobb problémát. A védjegyek is problémát jelenthetnek, hiszen amennyiben az eredeti név védett, akkor előbb-utóbb a névelős verzió használata is jogi problémákba ütközhet majd. Tegyünk meg mindent azért, hogy a domain név "magáért beszéljen".
- A jó domain név nehezen gépelhető el. Alap törvényszerűség: „Ha az ember elgépelhet valamit, azt el is gépeli”. Minél hosszabb és bonyolultabb a domain név, annál nehezebb a potenciális látogatónak / vásárlónak begépelni / megjegyezni azt. Mivel a domain nevek igen alacsony áron hozzáférhetőek, érdemes lehet egy-két nagyon valószínű "elgépelt" verziót is bejegyeztetni az alap domain nevünk mellé.
- A jó domain név kapcsolódik a vállalkozás nevéhez vagy magához az üzlethez. A legjobb, ha a domain név kitalálható a cégnév alapján. A kereséskor azonban ne adjuk fel egykönnyen, ha nem találunk olyat, amely illeszkedik a cég nevéhez. Keressünk funkcionális neveket, olyanokat, melyek meghatározzák egyediségünket, neveket, melyek valamilyen érzelmet vagy hozzáállást fejeznek ki.
- A jó domain név megbízhatóan hangzik a célközönség számára. Az emberek többsége a .hu és a co.hu, esetleg a .com és .net domain végződéseket ismerik szélesebb körben, és ezekre számítanak. Az idegenül csengő domain végződések „gyanúsnak tűnnek”. A fő domain nevünk mindenképpen olyan legyen, amelyre számít a célközönség. A .hu a legjobb, esetleg nemzetközi érdekeltség esetén a .com vagy a .eu végződések. Mindezek ellenére kijelenthetjük, hogy előnyös bejegyezni a legismertebb domain végződésű neveket. Ha sikeres lesz az oldal, elképzelhető, hogy később hasznosíthatóvá válnak, és nem vásárolja fel őket valaki más. Abban is segítség, hogy a domain egyedi maradjon, csak hozzánk kötődjön.
A jövő egyértelműen az ékezetes domain nevek elterjedését hozza majd magával. Tudni kell azonban, hogy nem minden domain névből lehet „ékezetest” vásárolni. A .hu-s neveken kívül a nemzetközi domain nevek közül csak a .com és a .net lehet ékezetes!