Weboldal elemzés hőtérkép (heatmap) segítségével

A folyamatos weboldal elemzés a működés során nagyon fontos részét képezi a sikeres honlapoknak, különböző szempontok alapján, különböző segédeszközök segítségével vizsgálni kell a weboldal teljesítményét, látogatóit. A Google Analytics és a Google Search Console ingyenes szolgáltatásokról valószínűleg mindenki hallott már, a látogatók és viselkedésük statisztikáinak követésére használhatók. Hátrányuk azonban, hogy csak azt mutatják, hogy a látogatók hova érkeznek egy weboldalon, és melyik aloldalakra mennek tovább, azt nem, hogy mikor hova kattintanak, hol van az egér kurzorjuk. Ilyen statisztikák beszerzésére is van azonban lehetőség, köszönhetően a weboldal hőtérképeknek.

Weboldal elemzés hőtérkép (heatmap) segítségével

Mi az a weboldal hőtérkép?

A weboldal hőtérkép az élet más területén használatos hőtérképekhez hasonló vizuális adatmegjelenítő megoldás, amely színek segítségével mutatja, hogy melyen a népszerű és kevésbé népszerű részek egy honlapon.

A hőtérképeknél használt színek esetében a melegebb (vörös, piros, narancssárga) jelentik a népszerűbb, a hideg színek (kék, zöld) pedig a kevésbé népszerű részeket.

Hőtérkép hozzáadása weboldalhoz

A hőtérképek hozzáadása nagyon egyszerűen megoldható bármilyen honlap esetén, mindössze egy pár soros kódot kell elhelyezni hozzá a weboldal forráskódjában. Ezt a kódot a hőtérképes programból lehet kigenerálni.

Egy gyors Google kereséssel számtalan hőtérképes programot lehet találni, a legnépszerűbb talán a Hotjar közülük, de egyáltalán nem kötelező ezt használni. Regisztrációra szükség lesz ezeknél a programoknál, de szerencsére szinte mindegyiknél van próbaverzió, sőt, legtöbbnél (bizonyos kötöttségek mellett) ingyenesen használható verzió is létezik.

A regisztráció után a felületen lehet egy egyedi kódot generálni, ezt kell a weboldalon elhelyezni. Ezt követően megindul a mérés, és hamarosan lehet is látni a statisztikákat.

A legnépszerűbb hőtérkép típusok

Három nagy csoportot különböztethetünk meg a hőtérképek között, kattintás, görgetés és kurzor figyelő hőtérképeket.

Kattintás hőtérkép

A legtöbbet használt típus a kattintás hőtérkép. A módszer lényege, hogy a felhasználók kattintásait és azok helyét rögzíti a rendszer, és ez alapján állítja össze a hőtérképet. Ha belegondolsz, akkor rengeteg különböző dologra kattintanak egy weboldal látogatói. Ahogy megérkeznek az oldalra, először is ott van a menü. Különböző gombok, linkek vannak elhelyezve szinte minden honlapon, melyekkel másik aloldalakra lehet eljutni, vagy pl. a fizetési, vásárlási oldalra lehet irányítani az embereket. El akarsz adni valamit? Kattintani kell a vásárláshoz, rendeléshez.

Görgetés hőtérkép

A görgetés hőtérkép segítségével a felhasználók görgetési szokásait lehet figyelemmel követni. Meddig görgetnek le az adott oldalon, melyik részen mennyi időt töltenek el, melyik részen lépnek ki az oldalról stb.

Kurzor figyelő hőtérkép

A kurzor figyelő hőtérképek az egér mozgását követik, figyelik. Azt lehet velük figyelni, hogy a felhasználók a weboldal melyik része felett töltenek el sok időt az egerükkel, tehát gyakorlatilag a legnépszerűbb részeket találhatod meg vele honlapodon. Azért alkalmasak erre a feladatra a kurzor figyelő hőtérképek, mert a felhasználók nagy része szeret oda mutatni az egérrel, amit éppen nég vagy olvas, segíti ugyanis a megértést, ha a kurzor mutatja, ahova figyelni kell.

A kurzor figyelő hőtérképek elemzése esetén oda kell azonban figyelni arra, hogy vannak felhasználók, akik olvasás közben szeretik egy helyen hagyni a kurzort, és pl. a görgővel vagy nyilakkal lefelé görgetni. Ez általában blogok, híroldalak esetén szokott előfordulni, és nem könnyű őket kiszűrni.

Mire használhatod a weboldal hőtérképet?

Azt már bemutattuk, hogy melyek a legnépszerűbb weboldal hőtérkép típusok. Most nézzük meg azt, hogy a gyakorlatban mire lehet használni a hőtérképes elemzéseket.

A konvertálás (CTA) vizsgálata

Szinte minden weboldal pénzszerzés céljából készül, a cél tehát az, hogy minél több embernek tudd eladni termékeidet, szolgáltatásaidat, úgy kell tehát kialakítani a honlapot, hogy a lehető legtöbb látogatót sikerüljön ügyféllé „konvertálni”. Nagyon fontos már a tervezési fázisban egy jól átgondolt CTA tervezés, ez azonban nem jelenti azt, hogy a valóságban is működni fog az, amit elméletben elterveztél. Ilyenkor segítenek a hőtérképek.

A kattintás alapú hőtérképen jól látható, hogy egy adott gombra milyen gyakran kattintanak a látogatók, a görgetés alapú hőtérkép alapján pedig azt lehet megfigyelni, hogy egyáltalán eljutnak-e addig az emberek (ha görgetés után látható csak a felhívás), hogy a jelentkezésre, vásárlásra használt CTA-at észrevegyék.

A görgetési távolság vizsgálata

A görgetési távolság alatt azt a távolságot értjük, ameddig legörgetnek a látogatók, ez a kifejezés tehát gyakorlatilag azt a tartalmat mutatja meg, amit látnak a látogatók egy honlapon. Ez egy nagyon fontos jelzője annak, hogy mennyire érdekli a látogatókat a tartalom, és arra is lehet belőle következtetni, hogy a weboldal felső részén mennyi hely van a fontos információk megjelenítésére, mi az, ami alá már a látogatók jelentős része nem görget.

Újítások, módosítások tesztelése

Ha bármilyen változtatást végzel weboldaladon, akkor a hőtérkép az egyik legjobb módszer a változtatások tesztelésére és a korábbi állapottal történő összehasonlításra. Ha a hőtérkép, vagy egyéb elképzelések alapján valamilyen módosításokat hajtasz végre honlapodon, akkor ezeket a módosításokat valamilyen módon mérni kell.

Vegyünk egy egyszerű példát, ha a regisztrációs űrlapot átalakítod, akkor lesz egy hőtérképed a módosítások előtti és egy a módosítások utáni állapotról is. Össze tudod tehát hasonlítani a két állapotot, és meg tudod állapítani, hogy sikerült-e elérni a kívánt hatást.

Megtévesztő elemek kiszűrése

A kattintás alapú hőtérkép segítségével olyan gombnak, linknek tűnő elemeket lehet megtalálni, melyekre annak ellenére kattintanak a látogatók, hogy valójában nem is linkek. Ha ilyenek vannak a honlapodon, akkor érdemes ezeket megszüntetni, átalakítani, hogy ne érezzék magukat megtévesztve a látogatók.

Összefoglalás

A weboldal hőtérképek segítségével rengeteg hasznos látogatói statisztikához lehet jutni, vizuálisan könnyen érthető, feldolgozható formában.