Webáruház bérlés előnyök és hátrányok

Az online vásárlás népszerűségének köszönhetően egyre több új vállalkozó és régi kereskedő indít webáruházat. Webáruház indításkor két megoldás közül kell választani, az egyik a webáruház bérlése, a másik pedig a saját webáruház készítése, készíttetése. Mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai, bejegyzésünkben a webáruház bérlést fogjuk részletesen bemutatni.

Webáruház bérlés előnyök és hátrányok

Mit jelent a webáruház bérlés?

A webáruház bérlés során egy előre elkészített webáruházat lehet bérelni, általában havidíjért cserébe. A bérelhető webáruház a fejlesztő cégé, a kereskedők pedig tőle bérlik. Általában különböző csomagok állnak rendelkezésre, különböző funkciókkal és természetesen eltérő árakkal.

Nagyon fontos tulajdonsága a bérelt webshopnak, hogy csak addig működik, amíg fizeted a havidíjat, ha nem fizetsz, leállítják a webáruházat akkor is, ha előtte már évekig működött a webshop kimaradás nélkül.

Mit jelent a saját webshop?

Saját webshop készítés esetén is lehetnek előre összeállított csomagok, de lehetőség van egyedileg személyre szabni a webáruházat mindenki számára. A legfontosabb, hogy az elkészült és használt webshop nem a készítőé, hanem a webáruház üzemeltetője a webshop tulajdonosa.

Saját webshop esetén nem kell havidíjat fizetni, nem kell attól tartani, hogy egyik hónapról a másikra leállhat a webáruház és kárba veszik a befektetett munka.

Saját, egyedi webáruház készítés

A webáruház bérlés előnyei

Azonnal indítható, induló költség nélkül

A bérelt webáruházak talán legnagyobb előnye, hogy nincsenek induló költségek, a legtöbb szolgáltató ugyanis biztosít minimum 10-14 napos ingyenes kipróbálási lehetőséget. Ebben az időszakban a webshopot korlátozások nélkül lehet kipróbálni, használni, és csak akkor kell fizetni, ha a próba időszakot követően továbbra is használni szeretnéd.

Nem csak induló költségek nincsenek, hanem várakozási idő sincs. Amíg egy egyedi webáruház elkészítése néhány hétig, hónapig eltarthat, addig egy bérelt webshop indításához néhány percre van csak szükség. Az előre összeállított csomagoknak köszönhetően nem kell fejlesztőt, programozót választani, hanem azonnal egy már működő webáruházat kapsz.

Új funkciók gombnyomásra

Nagyon egyszerűen lehet olyan funkciókat bevezetni, melyek a drágább csomagban érhetők el, csak elő kell fizetni a drágább csomagra, és már használható is minden, ami az adott csomaghoz tartozik, várakozási idő, fejlesztési idő nélkül.

A webáruház bérlés hátrányai

Feleslegesen fizetsz funkciókért

Az előre összeállított csomagok nem csak előnyt, hanem hátrányt is jelenthetnek, attól függően, hogy milyen igényeid vannak. Saját webshop esetén olyan funkciók lesznek a webshopban, melyekre szükséged van. Webshop bérlés esetén viszont olyan funkciók is lesznek mindegyik csomagban, melyekért feleslegesen fogsz fizetni.

Legtöbben a legolcsóbb, 5-6.000 Ft-os csomagokkal szokták elindítani bérelt webáruházukat. Ebben általában a minimális funkciók vannak benne, amivel egy webshopot működtetni lehet. A legolcsóbb csomag rendszerint nem szokta tartalmazni pl. a bankkártyás fizetés integrációt. Ha erre szükséged van, akkor elő kell fizetned eggyel nagyobb csomagra. Ez akár meg is duplázhatja a havidíjat, hiába csak egy plusz funkcióra van szükséged.

Hosszú távon többe kerül

Ugyan indulási költségek nincsenek bérelhető webáruház esetén, de hosszú távon gazdaságosabb a saját webáruház készítése. Általában úgy lehet számolni, hogy 3-4 évnél hosszabb működés után a webáruház bérlés költségei átlépik az egyedi webshopok egyszeri elkészítési költségeit. Mondani sem kell, amikor valaki elindít egy webshopot, nem 3-4 évre tervez vele, így hosszú távra érdekes inkább saját webshopot készíttetni.

Az egyedi fejlesztés nagyon drága

A bérelt webáruházak üzleti modelljének alapja, hogy minél több embernek adják el ugyanazokat a funkciókat, így tudják havonta pár ezer forintért kínálni a bérelt webshopokat. Ha azonban egyedi rendszerre, fejlesztésre van szükséged, akkor ezekért mélyen a zsebedbe kell majd nyúlnod, valószínűleg sokkal drágábbak lesznek, mint egyedi fejlesztésű, saját webáruházak esetén.

Egyedi fejlesztésű funkcióra vagy meglévő funkció átalakítására, személyre szabására bármikor, bármilyen webshop esetén szükség lehet. Ha ezekért nagyon magas összegeket kell fizetni, akkor a megtérülési idő még jobban le fog csökkenni. Ha viszont mindig a rendelkezésre álló csomagok keretein belül maradsz, akkor lehet, hogy ez idővel a webshop teljesítményét fogja lerontani.

Az egyedi design még drágább

Nem csak az egyedi fejlesztéseket kell megfizetni, hanem az egyedi kinézetet is. A saját webáruházak általában egyedi, személyre szabott designnal készülnek. A bérelt webáruházak csomagjaiban viszont csak előre elkészített kinézetek közül lehet választani, ami azt jelenti, hogy elég nagy esély van rá, hogy másoknak is ugyanolyan, vagy nagyon hasonló webáruházuk lesz, mint neked. Ha webáruház bérlés esetén egyedi kinézetet szeretnél, akkor az várhatóan ugyanúgy drága fejlesztés lesz, mint az egyedi funkciók megvalósítása.

Az egyedi kinézet viszont ma már elengedhetetlen egy sikeres webshop számára, mert az első benyomás kialakításában és a webshop megítélésében is fontos szerepet játszik. Az online vásárlók a sablon kinézetet első ránézésre észreveszik, és emiatt gyakran nem profinak könyvelik az adott webshopot. Ez a megítélés a vásárlói kedvre is hatással lesz, és rendelésektől lehet elesni, ha nem egyedi designnal készül webáruházad.

Céges arculatot külön kell kialakítani

Az egyedi designhoz szorosan kapcsolódik a céges arculattervezés. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozás minden megjelenését, marketing elemét előre meg kell tervezni és össze kell hangolni. Webshop indításkor gyakori, hogy a kereskedő vállalkozása is frissen lett elindítva, nincs még céges arculata, megjelenése. Ezt a megjelenést a bérelhető webshop fejlesztő nem fogja megtervezni senkinek.

Egyedi webshop készítés esetén sokkal jobb a helyzet, mert az egyedi webáruház designhoz logó készítés és arculattervezés is kapcsolódhat. Ilyenkor még a webshop megtervezése előtt az arculattervezéssel kezdődik a közös munka, és csak akkor kezdődik el a webáruház design tervezés, amikor már a vállalkozás arculata az elképzeléseknek megfelelően ki lett alakítva.

Később nehéz a váltás

Gyakran előfordul, hogy a webshop bérlés hátrányai akkor jönnek elő, amikor elkezd beindulni a webshop. Ilyenkor szokott szükség lenni egyedi fejlesztésekre, plusz funkciókra. Ahogy feljebb is írtuk, bérlésre szakosodott szolgáltatóknál az egyedi fejlesztéseknek magas díja van. Ilyenkor meg szokott fordulni a webshop üzemeltető fejében, hogy még azzal is jobban jár, ha a fejlesztések kifizetése helyett készíttet egy saját, egyedi webshopot. Átállni azonban nem mindig egyszerű.

Érdemes tehát már a webáruház indítás előtt hosszú távra tervezni, és azt a megoldást választani, ahol nem lesz szükség átállásra, mert minden fejlesztés gazdaságosan megoldható.

Kevesebb személyre szabott segítség

Ahogy feljebb is írtuk, a webáruház bérlésnél az üzleti modell alapja, hogy minél több ügyfél legyen, hogy minél többen fizessenek havidíjat. Ez azt is jelenti, hogy egy bérelhető webshopot készítő cégnek több ezer ügyfele is lehet, olyanok is, akikkel soha nem is kommunikáltak, mert a bérelhető webshop indításhoz nem kell fejlesztő, automatizált a folyamat. Kérdés, probléma esetén viszont az ügyfeleknek nehezebb dolguk van, mert gyakran nincs személyes kapcsolat a webshop készítő és a működtető között.

Egyedi webáruház készítés esetén sokkal jobb a helyzet, mert már a webáruház indítás előtt kialakul a kapcsolat a fejlesztő és a megbízó között. A tervezési fázisban közösen kitalálják a funkciókat, a webshop működését. Ha a webshop indítása után bármilyen kérdés, probléma merül fel, a fejlesztő ugyanúgy rendelkezésre áll, és a korábban kialakult kapcsolatnak köszönhetően nem egy „idegent” kell felkeresni a kérdésekkel.

Összefoglalás

A webáruház bérlés segítségével bárki percek alatt el tud indítani egy webshopot, költségek nélkül. A költségmentes induláshoz és a havi pár ezer forintos bérlési díjhoz azonban számos kötöttség, nehézség is társul. Érdemes előre eltervezni, hogy milyen hosszú időszakra tervezel egy webshoppal, és ha legalább 3-4 évben gondolkodsz, akkor érdemes inkább beruházni egy saját webáruházra.

Saját, egyedi webáruház készítés