Mit jelent a mobile-first indexing?

Aki egy kicsit is foglalkozott már weboldala, webáruháza keresőoptimalizálásával, valószínűleg találkozott már a mobile-first indexinggel. A honlaptulajdonosok nagy része azonban nem tudja, hogy pontosan mit is jelent a kifejezés, valamint, hogy milyen teendői vannak, ha meg szeretne felelne a követelményeknek.

Mit jelent a mobile-first indexing?

Mit jelent a mobile-first indexing?

A mobile-first indexinget magyarra valahogy úgy lehetne fordítani, hogy „mobilos indexelés elsődlegesen”. Ez azt jelenti, hogy a Google weboldalad mobilos verzióját, a mobilos verzió tartalmait veszi figyelembe, amikor indexeli a honlapot, és akkor is, amikor az egyes kulcsszavakra történő rangsorolt felállítja.

Nem kell megijedni, ha egy weboldalnak nincs mobilos verziója, attól még a desktopos verzió megjelenhet a találatok között, azonban a mobilos verzió hiánya miatt hátrébb szorulhat a desktopos találatok között is.

A Google jelenleg is alkalmazza már a mobile-first indexinget, minden új weboldalt ez alapján indexel, és a régiek közül is sok weboldal a mobilos oldala alapján van indexelve már. A régi, már működő honlapoknál azokat állította át, melyek megfelelnek a követelményeknek. 2021 márciusára a Google minden weboldal esetén átáll mobile-first indexingre, eddigre kell tehát elkészíteni, optimalizálni honlapod mobilos részét.

Mobilbarát, reszponzív weboldal készítés

Miért fontos a mobile-first indexing?

Az okostelefonok elterjedésének köszönhetően a Google keresések több mint fele mobilon történik. Ma már nem csak akkor használják okostelefonjukat az emberek internetezésre, ha úton vannak, hanem otthonukban, munkahelyükön is ez az elsődleges eszköz. Ha a felhasználók mobilról használják a Google-t, akkor a Google-nek is törekednie kell arra, hogy minél jobban ki tudja szolgálni a mobilos igényeket. Ezt pedig úgy tudja a legjobban megtenni, ha azt a verziót indexeli a weboldalaknál, melyet látni fognak az emberek okostelefonról.

Reszponzív honlap vagy külön mobilos verzió?

Ahhoz, hogy okostelefonon jól jelenjen meg honlapod reszponzív designra vagy külön mobilos verzióra (pl. m.valami.hu) lesz szükséged. Korábban az „m.” weboldalak voltak a kedveltek, manapság azonban a honlapok túlnyomó többsége reszponzív designnal készül. Mobile-first indexing szempontjából mindkettő megfelelő, felhasználó és SEO szempontból azonban mindenképpen a reszponzív design az előnyösebb.

Hogyan felelj meg a mobile-first indexingnek?

Ahhoz, hogy weboldalad mobilbarát legyen, reszponzívnak kell, hogy legyen, könnyen lehessen mobilon használni, valamint gyorsan működjön.

A reszponzív webdesignról már írtunk bővebben az előző linken. A reszponzív webdesign lényege, hogy weboldalad minden eszközön, felbontáson egyformán jól jelenik meg, attól függően, hogy a felhasználó éppen milyen eszközt használ. A reszponzivitás manapság már elengedhetetlen, szinte lehetetlen reszponzív weboldal nélkül jól szerepelni a Google-ben.

A könnyű használhatóság azt jelenti, hogy a gombok, linkek legyenek nagyok, egymástól különüljenek el, a felhasználók egyértelműen lássák, ha valami link, ha valamire kattintani tudnak. Mobilon a flash megoldásokat el kell felejteni, ugyanis nem minden eszköz támogatja, helyette HTML5-öt kell használni. Ami még nagyon fontos, hogy mobilon ne használj pop-up ablakokat, ugyanis jelentősen rontják a felhasználói élményt.

Az oldal sebessége szintén a felhasználói élményre van nagy hatással, ha lassú az oldal, akkor nem várják meg a látogatók, amíg minden betöltődik, hanem kilépnek. Mobilos sebességnél gyakran a túl nagy adatforgalom szokta a problémát jelenteni. A nagy méretű képeket, videókat kerüld el.

A mobilos oldal és a tartalom

A mobilos oldalakon, nézeteken a legnagyobb problémát általában a használhatóság és a megfelelő mennyiségű tartalom összhangja szokta okozni. Mivel mobilon sokkal kisebb a rendelkezésre álló hely, így ami szöveg desktopon esztétikus, könnyen olvasható, mobilon több képernyőnyi területet fog jelenteni. Ez nem is jelentett nagy problémát a mobile-first indexing bevezetéséig, ugyanis a sok tartalommal rendelkező desktopos verziót indexelte a Google, mobilon pedig a felhasználóbarát verziót látták az érdeklődők. Ez azonban mostantól nem fog működni.

Arra kell tehát törekedni, hogy ugyanaz a tartalom jelenjen meg honlapod mobilos és desktopos verzióján is, de úgy, hogy mobilon ez ne menjen az olvashatóság, használhatóság rovására. Használj képeket, grafikai elemeket, ezek ugyanis javítják a monoton szöveg olvashatóságát. Az egyes bekezdések legyenek rövidebbek, hogy mobilon is tagoltnak tűnjenek a szövegek.

Összefoglalás

A 2021 márciusában bevezetésre kerülő mobile-first indexing után a Google minden weboldalt a mobilos oldala alapján fog indexelni, rangsorolni. Ennek megfelelően mindent el kell követni, hogy a bevezetésre honlapod mobilos része a lehető legjobb, leggyorsabb legyen, hogy minőségi tartalommal rendelkezzen.

Mobilbarát, reszponzív weboldal készítés