A kosárelhagyások számának csökkentése webshopoknál

Neked is gondot okoz, hogy a vásárló az online bevásárlókosarába több terméket is belepakol, majd magára hagyja azt? Cikkünkből arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen módon tudjuk csökkenteni ezeknek a számát, ezzel arányosan a tényleges vásárlások számát pedig növelni.

A kosárelhagyások számának csökkentése webshopoknál

Mi is az a kosárelhagyás?

A kosárelhagyás nem más, mint amikor valaki bepakol bizonyos termékeket a virtuális bevásárlókosárba, majd elhagyja a webshopot. Ez azért gond, mivel nem tudjuk azt, hogy ezt a döntést mi okozta a vásárlóban. Talált esetleg egy jobb ajánlatot, vagy valami megzavarta a vásárláskor? Egy nemzetközi kutatás szerint a leggyakrabban a magas szállítási költségek, valamint az zavarják meg a leendő vásárlót, hogy még nem állnak készen a vásárlásra. Utóbbinak számos oka lehet, például egy feltétel nem adott nála, vagy még nem következett be az az élethelyzet, ami miatt szeretné megvásárolni. Népszerű még a kosárelhagyás mellett a fizetési folyamatban való kilépés is. Ez már a rendelési folyamat legvége, miután a termékeket a kosárba helyezte, az adatait megadta, majd jönne a fizetés. 

A kosárelhagyás arányszámai

Évről-évre növekvő tendenciát mutat a virtuális kosarak elhagyása, ez hazánkban körülbelül a 70% körül van. Természetesen több tényezőtől is függhet ez a szám, mint például a piactól, témától stb-től. Ha nálad is az előbb leírt szám a mérvadó, akkor változtatásokat kell eszközölni a webáruház működésében. Ha 30% alatt van a kosárelhagyási arány, akkor azt már”jónak” könyvelhetjük el, mivel teljesen megszüntetni nem tudjuk, csökkenteni viszont igen.

Az okok, amiért elhagyják a kosarat a vásárlók

  1. Olyan információt tud meg a kosárban, melyet előtte nem kommunikált a webshop. Lehet ez egy szállítási költség. Ebben az esetben nem a szállítási költség megléte a zavaró a vásárló számára, hanem azt, hogy erről eddig nem kapott tájékoztatást. 
  2. Kötelező a regisztráció. Előfordulnak olyan webshopok, ahol nem tudsz anélkül vásárolni, hogy nem regisztráltad be magad. Viszont vannak olyan vásárlók, akik nem szeretnének a szükséges adataikon kívül megadni mást, nem akarnak hírlevelet kapni stb. Emiatt meg kell engedni azt, hogy valaki”vendégként” vásároljon.
  3. Sok időbe telik a megrendelés leadása. Érdemes egy szakértőtől webshop auditot kérni, mivel felmerülhetnek olyan problémák a kosárelhagyás kapcsán, mint például ha túl bonyolult és sok időbe telik a megrendelés leadása.
  4. Bizalmatlanság. Az sosem jó, ha a fizetés kapcsán bizalmatlanok a vásárlók. Válassz megbízható fizetési szolgáltatást a webshopodon, mint például a Paypal, OTP, Barion stb.
  5. Hosszú szállítási idő. Több esetben elállnak a fizetéstől, ha túl hosszúnak ítélik meg a szállítási időt. Felgyorsult világunkban nem szeretnek sokat várni vásárlók, ezért fontos, hogy a megrendelés mielőbb célba érjen. 
  6. Technikai problémák. Ilyen lehet például, hogy csak egyes böngészőkből, vagy eszközökről nem lehet megnyitni. Fontos, hogy legyen ügyfélszolgálat, akit bármilyen fennálló probléma miatt fel tudnak hívni.

Tippek és tanácsok a kosárelhagyások csökkentésére

  1. Betöltődési sebesség csökkentése. Érdemes odafigyelni erre a tényezőre, mivel az emebrek nem szeretnek hosszú másodperceket várni az oldal betöltésére. Maximum 3 másodpercet várnak, majd elhagyják az oldalt.
  2. Látható gombok. A vásárlónak egyből meg kell találnia a kosár gombot, valamint az abban található számára fontos információkat. Például milyen termékek vannak a kosárban, milyen összegben, megrendelés gomb egyértelmű feltüntetése. Emellett, ha a kosárban megtalálhatók a termékek képei, nem csak a megnevezése, az még jobb, mivel így vizuálisan is tudja a leendő vásárló, hogy mit fog megvásárolni.
  3. Regisztráció nélküli vásárlás. Ahogyan azt cikkünkben korábban is leírtuk meg kell adni a választás lehetőségét a vásárlónak, hogy regisztrál, vagy pedig anélkül rendel.
  4. Kosárelhagyó e-mailek küldése. A legnagyobb arányban ezen módszer segítségével tudjuk visszacsábítani a webshopba a vásárlót. Ezen a ponton több e-mailt is küldhetünk, bizonyos időközönként, mondjuk 1 hétig. Az utolsóban érdemes egy kuponkódot felajánlani, mivel az emberek szeretnek spórolni.
  5. Garancia. Sok vásárlót az a tény erősít meg, hogy tudják a megrendelt termékre garancia vonatkozik. Ennek a legelegánsabb módja, hogyha 60-90 napos garanciát vállalunk. Nem minden esetben jövedelmező, de a kérdés nélküli visszatérítés is játszik, vagy pedig nem kell visszaküldeni a terméket. Utóbbit azzal az indokkal lehet megtámogatni, hogy ne küld vissza, inkább add oda egy ismerősödnek, hátha ő hasznát veszi. Természetesen ez csak kisebb értékű termékek esetében lehet jövedelmező.
  6. Ingyenes szállítás. Ez nagy Jolly Joker minden esetben, mivel ezt a vásárlók általában felesleges pénzkidobásnak gondolják. Az ingyenes szállítás tényét lehet kampányhoz kötni, vagy akár állandó jelleggel is adni, beleépítve az árba. Bár utóbbi eset kissé zavart kelthet a fogyasztó fejében. Célszerű rendelési értékhatárt megadni, mely összegtől a szállítás ingyenes.
  7. Vevő vélemények. Elmaradhatatlanok marketing szempontból, hiszen egy ugyanolyan átlagos ember mond véleményt a termékről, mint te magad. Emiatt jobban hiszen neki, mint például egy influencernek. Érdemes a vásárlókat buzdítani az értékelésre, vélemények írására a termékekről, mert sokszor a vásárlás tényét ez döntheti el.
  8. Popup alkalmazása. Ez lehet a webshopból való kilépéskor, vagy hosszú idejű tétlenség esetén is. Például ezen a felugró popup-on feltüntetheted, hogyha most vásárolsz 10% kedvezményt kapsz, vagy akár ingyenes szállítás.

Összefoglalás

A kosárelhagyás nehéz és fájó téma a webshopok számára, hiszen egy mindennapi probléma, mellyel folyamatosan foglalkozni kell. Érdemes lehet folyamatos monitorozással fejleszteni a webshopot, valamint csökkenteni a kosárelhagyások számát. Erre olyan népszerű trükköket és tippeket hoztunk, mint az emlékeztető email vagy a popup. Alkalmazd ezeket te is a mindennapi működésed során, majd 3-4 hónap múlva vizsgáld meg, hogy a jelenlegi kosárelhagyások száma milyen mértékben csökkent ez az arány. Véleményünk szerint az eredményen te is meg fogsz lepődni. Azt a lehetőséget se zárd ki, hogy webshop auditot kérsz egy szakembertől, aki részletesen átvizsgálja, mennyire felhasználóbarát az oldalad.