- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
A kosárelhagyások számának csökkentése webshopoknál
Neked is gondot okoz, hogy a vásárló az online bevásárlókosarába több terméket is belepakol, majd magára hagyja azt? Cikkünkből arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen módon tudjuk csökkenteni ezeknek a számát, ezzel arányosan a tényleges vásárlások számát pedig növelni.
Mi is az a kosárelhagyás?
A kosárelhagyás nem más, mint amikor valaki bepakol bizonyos termékeket a virtuális bevásárlókosárba, majd elhagyja a webshopot. Ez azért gond, mivel nem tudjuk azt, hogy ezt a döntést mi okozta a vásárlóban. Talált esetleg egy jobb ajánlatot, vagy valami megzavarta a vásárláskor? Egy nemzetközi kutatás szerint a leggyakrabban a magas szállítási költségek, valamint az zavarják meg a leendő vásárlót, hogy még nem állnak készen a vásárlásra. Utóbbinak számos oka lehet, például egy feltétel nem adott nála, vagy még nem következett be az az élethelyzet, ami miatt szeretné megvásárolni. Népszerű még a kosárelhagyás mellett a fizetési folyamatban való kilépés is. Ez már a rendelési folyamat legvége, miután a termékeket a kosárba helyezte, az adatait megadta, majd jönne a fizetés.
A kosárelhagyás arányszámai
Évről-évre növekvő tendenciát mutat a virtuális kosarak elhagyása, ez hazánkban körülbelül a 70% körül van. Természetesen több tényezőtől is függhet ez a szám, mint például a piactól, témától stb-től. Ha nálad is az előbb leírt szám a mérvadó, akkor változtatásokat kell eszközölni a webáruház működésében. Ha 30% alatt van a kosárelhagyási arány, akkor azt már”jónak” könyvelhetjük el, mivel teljesen megszüntetni nem tudjuk, csökkenteni viszont igen.
Az okok, amiért elhagyják a kosarat a vásárlók
- Olyan információt tud meg a kosárban, melyet előtte nem kommunikált a webshop. Lehet ez egy szállítási költség. Ebben az esetben nem a szállítási költség megléte a zavaró a vásárló számára, hanem azt, hogy erről eddig nem kapott tájékoztatást.
- Kötelező a regisztráció. Előfordulnak olyan webshopok, ahol nem tudsz anélkül vásárolni, hogy nem regisztráltad be magad. Viszont vannak olyan vásárlók, akik nem szeretnének a szükséges adataikon kívül megadni mást, nem akarnak hírlevelet kapni stb. Emiatt meg kell engedni azt, hogy valaki”vendégként” vásároljon.
- Sok időbe telik a megrendelés leadása. Érdemes egy szakértőtől webshop auditot kérni, mivel felmerülhetnek olyan problémák a kosárelhagyás kapcsán, mint például ha túl bonyolult és sok időbe telik a megrendelés leadása.
- Bizalmatlanság. Az sosem jó, ha a fizetés kapcsán bizalmatlanok a vásárlók. Válassz megbízható fizetési szolgáltatást a webshopodon, mint például a Paypal, OTP, Barion stb.
- Hosszú szállítási idő. Több esetben elállnak a fizetéstől, ha túl hosszúnak ítélik meg a szállítási időt. Felgyorsult világunkban nem szeretnek sokat várni vásárlók, ezért fontos, hogy a megrendelés mielőbb célba érjen.
- Technikai problémák. Ilyen lehet például, hogy csak egyes böngészőkből, vagy eszközökről nem lehet megnyitni. Fontos, hogy legyen ügyfélszolgálat, akit bármilyen fennálló probléma miatt fel tudnak hívni.
Tippek és tanácsok a kosárelhagyások csökkentésére
- Betöltődési sebesség csökkentése. Érdemes odafigyelni erre a tényezőre, mivel az emebrek nem szeretnek hosszú másodperceket várni az oldal betöltésére. Maximum 3 másodpercet várnak, majd elhagyják az oldalt.
- Látható gombok. A vásárlónak egyből meg kell találnia a kosár gombot, valamint az abban található számára fontos információkat. Például milyen termékek vannak a kosárban, milyen összegben, megrendelés gomb egyértelmű feltüntetése. Emellett, ha a kosárban megtalálhatók a termékek képei, nem csak a megnevezése, az még jobb, mivel így vizuálisan is tudja a leendő vásárló, hogy mit fog megvásárolni.
- Regisztráció nélküli vásárlás. Ahogyan azt cikkünkben korábban is leírtuk meg kell adni a választás lehetőségét a vásárlónak, hogy regisztrál, vagy pedig anélkül rendel.
- Kosárelhagyó e-mailek küldése. A legnagyobb arányban ezen módszer segítségével tudjuk visszacsábítani a webshopba a vásárlót. Ezen a ponton több e-mailt is küldhetünk, bizonyos időközönként, mondjuk 1 hétig. Az utolsóban érdemes egy kuponkódot felajánlani, mivel az emberek szeretnek spórolni.
- Garancia. Sok vásárlót az a tény erősít meg, hogy tudják a megrendelt termékre garancia vonatkozik. Ennek a legelegánsabb módja, hogyha 60-90 napos garanciát vállalunk. Nem minden esetben jövedelmező, de a kérdés nélküli visszatérítés is játszik, vagy pedig nem kell visszaküldeni a terméket. Utóbbit azzal az indokkal lehet megtámogatni, hogy ne küld vissza, inkább add oda egy ismerősödnek, hátha ő hasznát veszi. Természetesen ez csak kisebb értékű termékek esetében lehet jövedelmező.
- Ingyenes szállítás. Ez nagy Jolly Joker minden esetben, mivel ezt a vásárlók általában felesleges pénzkidobásnak gondolják. Az ingyenes szállítás tényét lehet kampányhoz kötni, vagy akár állandó jelleggel is adni, beleépítve az árba. Bár utóbbi eset kissé zavart kelthet a fogyasztó fejében. Célszerű rendelési értékhatárt megadni, mely összegtől a szállítás ingyenes.
- Vevő vélemények. Elmaradhatatlanok marketing szempontból, hiszen egy ugyanolyan átlagos ember mond véleményt a termékről, mint te magad. Emiatt jobban hiszen neki, mint például egy influencernek. Érdemes a vásárlókat buzdítani az értékelésre, vélemények írására a termékekről, mert sokszor a vásárlás tényét ez döntheti el.
- Popup alkalmazása. Ez lehet a webshopból való kilépéskor, vagy hosszú idejű tétlenség esetén is. Például ezen a felugró popup-on feltüntetheted, hogyha most vásárolsz 10% kedvezményt kapsz, vagy akár ingyenes szállítás.
Összefoglalás
A kosárelhagyás nehéz és fájó téma a webshopok számára, hiszen egy mindennapi probléma, mellyel folyamatosan foglalkozni kell. Érdemes lehet folyamatos monitorozással fejleszteni a webshopot, valamint csökkenteni a kosárelhagyások számát. Erre olyan népszerű trükköket és tippeket hoztunk, mint az emlékeztető email vagy a popup. Alkalmazd ezeket te is a mindennapi működésed során, majd 3-4 hónap múlva vizsgáld meg, hogy a jelenlegi kosárelhagyások száma milyen mértékben csökkent ez az arány. Véleményünk szerint az eredményen te is meg fogsz lepődni. Azt a lehetőséget se zárd ki, hogy webshop auditot kérsz egy szakembertől, aki részletesen átvizsgálja, mennyire felhasználóbarát az oldalad.