Honlapkészítés: az űrlapok kialakításának szabályai

A honlapok legfontosabb feladata, hogy pénzt, bevételt szerezzenek a weboldal tulajdonosának. Ehhez nem csak egyedi designra, egyedi, minőségi tartalomra, hanem jól elkészített űrlapokra is szükség van.

Az űrlapok feladata, hogy a látogató könnyedén tudjon kapcsolatba lépni, rendelni, vásárolni honlapodról. Bejegyzésünkben az űrlapok megtervezéséről, kialakításáról lesz szó.

Honlapkészítés: az űrlapok kialakításának szabályai

Biztos, hogy kell az új űrlap?

Ahogy a honlapkészítés többi területén is, az űrlapoknál is könnyen túlzásokba esni. A legfontosabb feladatokhoz érdemes külön, egyedi űrlapokat tervezni, azonban amikor egy honlap minden aloldalán űrlapokkal találkozik a látogató, akkor könnyen rossz benyomása lehet tőle.

Pl. általában a kapcsolat és az ajánlatkérés űrlap hasonló elven, felépítéssel működik. Ha csak ez a két űrlap van weboldaladon, lehetnek különbözők, de ha van mellettük még rendelés leadása, visszahívás kérése stb., akkor el lehet gondolkodni a hasonló űrlapok összevonásán, egyszerűsítésén.

A lehető legrövidebb űrlapok

Az emberek nem szeretnek sok időt tölteni az űrlapok kitöltésével. Ennek megfelelően csak olyan mezőket tartalmazzon az adott űrlap, amik a céljához feltétlenül szükségesek. Ha valaki csak ajánlatot szeretne kérni, akkor ne kelljen ehhez regisztrálnia, vagy pl. megadnia otthonának, cégének címét.

Amikor valaki vásárolni, rendelni szeretne, ne kelljen megadnia felhasználónevet, ne legyen kötelező a regisztráció stb., mivel ezek mind olyan dolgok, amik az űrlap kitöltésének idejét növelik, de a felhasználóknak semmiféle pluszt nem jelentenek.

Nem kötelező mezők

Lehetőség van egy köztes megoldás, a „nem kötelező mező” használatára. Ennek lényege, hogy a felhasználó látja a mezőt, de üresen hagyásával is beküldhető az űrlap. Ennek gyakori alkalmazását a kapcsolat űrlapokon láthatod, ahol a név, e-mail cím mezőket kötelező kitölteni, de aki a telefonos kapcsolatfelvételt preferálja, megadhatja opcionálisan telefonszámát is. Rendelési űrlapokon ilyen pl. az adószám megadása. Magánszemélyeknek nincs adószáma, így semmiképp sem lehet kötelezővé tenni, azonban céges rendelések esetén a cég adószámának is szerepelnie kell a kiállított számlán.

Mobilbarát űrlapok készítése

Manapság már az emberek nagy része használ okostelefont internetezésre, ami azt jelenti, hogy őket is figyelembe kell venni az űrlapok megtervezésekor. Ez gyakorlatban olyan űrlapokat jelent, melyek megfelelnek az előző pontoknak (minél rövidebbek), kevés kitöltendő mezővel rendelkeznek (ahol lehetőség van rá, célszerű választási lehetőségeket megadni, melyeket egy kattintással ki lehet választani). Olyan dolgokra kell itt gondolni, ha pl. honlapod szolgáltatásai közül kell választani a megrendeléshez, akkor ne kelljen a látogatónak manuálisan begépelni a szolgáltatás nevét, hanem ki tudja választani egy listából. Minél kevesebb a teendő, annál több lesz az ügyfél, vásárló.

Arra is kell gondolni, hogy mobilon az ujjukkal navigálnak az emberek, nem egérrel, ami nagyobb gombokat, könnyebben kattintható mezőket kell, hogy jelentsen.

Reszponzív honlapot szeretne, egyéni űrlapokkal? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Kerüld a duplikált mezőket

A duplikált mezők formája kétféle lehet:

  • valamilyen információ megerősítése (pl. jelszó)
  • mezők megegyező tartalommal, hasonló feladattal (pl. szállítási és számlázási információk)

Az információ megerősítésénél maximum a jelszó kétszeri beírását szabad alkalmazni, minden más csak az űrlap kitöltési idejét növeli. Sőt, gyakran a jelszót is valahonnan másolják a felhasználók, nem gépelik be kétszer, így ez a megoldás sem biztos, hogy hasznos lesz számos felhasználó számára.

A hasonló mezőknél célszerű az automatikus kitöltés megoldását alkalmazni. Pl. amikor valaki megadja a számlázási adatokat, a rendszer automatikusan töltse ki ezekkel az adatokkal a szállítási információkat is, de legyen lehetősége megváltoztatni őket a felhasználónak.

A mezők logikus sorba rendezése

Az egymáshoz kapcsolódó mezők külön csoportokba kerüljenek. Amikor a felhasználó elkezdi kitölteni az űrlapot, akkor a hasonló mezők egymás után következzenek. Ilyenek pl. az elérhetőségek, a fizetési lehetőségek, a szállítási információk csoportjai. Az ezekhez tartozó egyes információk legyenek csoportosítva, különben a vásárló könnyen elveszítheti a fonalat.

Egy oldalas űrlapok

Annak ellenére, hogy csoportosítva lesznek ezek az információk, lehetőség szerint egyetlen oldalon legyen minden. Ennek a célja, hogy a látogató előre tisztában legyen azzal, hogy mennyi információt kell megadnia. Gyakran előfordul, hogy valaki kitölti az első oldalt, és csak utána szembesül vele, hogy még sehol nem tart, így inkább félbehagyja az egészet és továbbáll.

Problémák azonnali megjelenítése

Gyakran előfordul, hogy a felhasználó rossz információt ad meg. Ilyen esetekben meg kell oldani, hogy ne a teljes űrlap elküldésekor, hanem az adott mező kitöltése után azonnal jelezze a rendszer a hibát. Természetesen nem minden problémát lehet így kiküszöbölni, de pl. az olyan kitöltött e-mail cím mező, aminek a formátuma nem követi avalami@valami formátumot, nem lehet valós, vagy a telefonszám mező nem tartalmazhat pl. betűket. Ezeket le lehet ellenőrizni, és az esetleges problémákat egyből a felhasználó tudomására hozni.

A GDPR figyelembe vétele

A GDPR az EU adatvédelmi rendelete, és a személyes adatok védelmét, tárolását, az ezekhez szükséges hozzájárulásokat szabályozza. Mivel az űrlapok szinte minden esetben tartalmaznak személyes adatokat, így figyelembe kell venni kialakításukkor a szabályozásokat.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy csak olyan személyes adatokat szabad bekérni, amikre feltétlenül szükség van, és a felhasználó hozzájárul tárolásukhoz az adatvédelmi tájékoztatóban leírt szabályoknak megfelelően. A hozzájárulás tevőleges kell, hogy legyen, a felhasználónak önszántából kell bekattintania az elfogadó rubrikát.

Összefoglalás

A profittermelő honlapok egyik legnagyobb fegyvere a jól kialakított, könnyen használható űrlapok használata. Ha figyelsz arra, hogy megfelelj a bemutatott feltételeknek, akkor jelentősen növelni tudod a beküldött űrlapok számát és az általuk generált nyereséget is.

GDPR-megfelelő honlapot, űrlapokat szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!