Hogy tervezzünk honlapot a célközönség számára?

Egy honlap design megtervezése fontos feladat. Nem elég csak a legújabb trendeket követni, és azok alapján elkészíteni a weboldalt, hanem szem előtt kell tartani egy fontos dolgot is: a célközönséget.

Különböző célközönség tartozik különböző vállalkozásokhoz: nem ugyanazokat az embereket szeretné megszólítani egy divat webshop, mint egy építőipari webshop. Ha nem vesszük figyelembe a célközönséget tervezés során, akkor könnyen zátonyra futhatunk új honlapunkkal, akkor is, ha minden modern fejlesztés megtalálható a weboldalon.

Cikkünkben néhány tippet fogunk bemutatni, amit a honlap tervezésekor figyelembe lehet venni, hogy meg tudjuk szólítani a cégünknek megfelelő célközönséget.

A célközönség meghatározása

Az első lépés, hogy meghatározzuk, kiket szeretnénk megszólítani honlapunkkal. Ez a folyamat különös fontossággal bír, mivel ez alapján fogjuk felépíteni a honlap egészét.

Amiket ilyenkor meg lehet határozni:

  • életkor
  • nem
  • lakóhely
  • nyelv
  • stb.

Ha ezeket meghatároztuk, akkor a célközönség függvényében tudjuk meghatározni a potenciális vásárlókat

Potenciális vásárlók fejével történő gondolkodás

A következő lépés, hogy az előző pontban meghatározott jellemzők alapján összeállítsunk potenciális vásárlókat, és az ő szemszögükből vizsgáljuk, mire lehet szükségük, ha honlapunkra érkeznek.

Ha a célközönség nem lesz változatos, akkor csak egy csoportot kell figyelembe venni. Ilyen lehet, ha fiatalok számára készítünk honlapot, azonban a célközönség több részből is összeállhat, így külön-külön érdemes megvizsgálni a várható ügyfeleket.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy ha pl. több szolgáltatással is rendelkezésre állunk, akkor mindegyiket ki kell fejteni, hogy aki csak az egyikre kíváncsi, megtalálja, amit akar. Pl. építőiparban külön részre bontjuk a honlapon a tervezést és a kivitelezést, divat webshopnál külön részre bontjuk a férfi és női ruhákat.

Saját vélemény háttérbe szorítása

Az előző ponthoz hozzátartozik, hogy törekedni kell arra, hogy a saját véleményünket háttérbe szorítsuk, és azt próbáljuk hangsúlyozni, amire a látogatóknak, ügyfeleknek szüksége lesz. Sokszor előfordul, hogy a honlap tulajdonosa nem tartozik a célközönség közé, ő csak el akarja adni a szolgáltatásait, termékeit. Ilyenkor könnyen lehet, hogy az ő véleménye nem egyezik a vásárlókéval.

Konkurencia elemzése

A következő lépés, hogy tanulmányozzuk a konkurens cégek honlapjait. Nem az a cél, hogy lemásoljuk őket, hanem az, hogy megtudjuk, milyen megoldások működnek, és milyenek nem. Ha minden egyes weboldalon megtalálható mondjuk egy ingyenes ajánlatkérő űrlap, akkor valószínűleg nekünk is szükségünk lesz egy hasonló funkcióra.

A hasonlóságok mellett meg kell figyelni azt is, ami nincs, vagy nem jól működik más honlapján. Ezeket a megoldásokat kiválóan kivitelezve előnyt tudunk szerezni a többiekhez képest.

Betűtípus, betűméret meghatározása

A designhoz szorosan hozzátartozik a honlap szövegének formázása. Ha a célközönség gyerekek, akkor célszerű lehet játékosabb, mesébe illó betűket választani. Ha öregebb korosztály fogja honlapunkat látogatni, akkor nagyobb betűméretre lesz szükségünk. Ha üzletembereket szeretnénk megszólítani, akkor elegánsan kell a szövegeket is megformázni.

Színek kiválasztása

A színek helyes megválasztása is fontos a honlap szempontjából. Nem könnyű megtalálni a megfelelő színeket, ami alapján ellehet indulni: a látogatók életkora, neme, a honlap tartalmához igazodjon, valamint hasonló legyen a cég arculatához. Az arculathoz történő igazodás azért is fontos, mert így első ránézésre tudni fogja a vásárló, hogy melyik céghez tartozik a honlap.

Képek kiválasztása

Örök igazság, hogy egy megfelelő kép ezer szót ér. Mivel a képeket gyorsabban feldolgozza az emberi agy, mint a szövegeket, ezért helyes megválasztásukkal gyorsan lehet eredményeket elérni.

Olyan képeket kell feltölteni a honlapra, melyek relevánsak a honlap témájához, mivel a képek kiváló lehetőség arra, hogy a monoton szövegeket feldobjuk velük.

A képeket is úgy kell megválasztani, hogy a célközönséget tartsuk szem előtt. A fiatalabb korosztály szereti a mozgóképeket, animációkat, azonban az idősebb emberek nem biztos, hogy rendelkeznek gyors internettel, számukra a mozgóképek lehet, hogy rossz élményt okoznának.

Tartalom

A tartalom az egyik legfontosabb része a honlapnak. Bár nem tartozik szorosan a design témához, azonban nem szabad elmenni mellette szó nélkül. A célközönség függvényében tudjuk azt is meghatározni, mivel töltjük fel honlapunkat.

Ha fiatalabbak a látogatók, akkor lehet kötetlenebb hangvételt használni, valamint tegeződni, de ez nem biztos, hogy működik, ha idősebb embereket szeretnénk megszólítani.

Emellett figyelni kell arra, hogy mennyi szakszót, szakkifejezést használunk. Ha kifejezetten egy konkrét foglalkozásról, témáról szól honlapunk, akkor lehet szakkifejezéseket használni, viszont általános esetben, ha olyanok fogják látogatni weboldalunkat, akik nem annyira jártasak a témában, akkor kerülni kell azokat. Egy példán keresztül bemutatva: ha egy építőipari honlap hasonló cégeket céloz meg, akkor lehet szakkifejezéseket használni, de ha egyéni ügyfelek, érdeklődők fogják látogatni, akkor nem biztos, hogy ők megértenek minden szakkifejezést.

Összefoglalás

Láthatjuk tehát, hogy nincs egy olyan sablon, melyet minden honlapra rá lehetne húzni, minden egyes weboldalt tudatosan, egyéni feltételek alapján kell megtervezni és kialakítani. Ha figyelembe vesszük azokat, akik látogatni fogják honlapunkat, és az ő igényeiknek megfelelően alakítjuk ki a weboldalt, akkor jobb eséllyel fogunk tudni eredményeket elérni.

Szeretne Ön is egy igényes, jól megtervezett honlapot? Ha igen, akkor kattintson!