A Google Analytics új beállítási lehetőségei GDPR megfelelésre

A GDPR az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, mely jelentősen átalakítja az adatkezelési szokásokat, gyakorlatokat az egész világon 2018. május 25-től. A szabályozás minden cégre, vállalkozásra vonatkozni fog, amely személyes adatokat tárol EU állampolgárokról. Ezt azt jelenti, hogy nem csak honlapok, webáruházak, hanem általános cégek is jelentős változtatásokra fognak kényszerülni.

A Google Analytics új beállítási lehetőségei GDPR megfelelésre

A rendelet szerint minden olyan adat, ami alapján valaki beazonosítható, személyes adatnak tekinthető. Ezek pl.: név, cím, email, telefon, IP-cím, cookie, adott informatikai rendszerbeli egyedi azonosítója (ID) vagy bármilyen más online azonosító. Ezek közül az IP-címet és az egyedi azonosítót (ID-t) használja a Google Analytics, tehát ezzel a témával mindenkinek foglalkozni kell, aki használja a szolgáltatást.

Szeretné, hogy az Ön újonnan elkészített honlapja is megfeleljen a GDPR előírásainak?

A rendelet komolyságára való tekintettel a Google is elkezdte bemutatni azokat a lépéseket, melyeket tenni fog azért, hogy szolgáltatásai megfeleljenek a GDPR-nek. Az egyik ilyen funkció, hogy 2018. május 25-ével kezdődőleg be lehet állítani, hogy mennyi ideig szeretnénk, hogy a Google tárolja a felhasználókról gyűjtött adatokat. Ez a következőképpen lehet beállítani:

A Google Analytics új beállítási lehetőségei GDPR megfelelésre

Az első lépés, hogy a Google Analytics felületén a bal alsó sarokban az „Adminisztrálás” gombra kattintunk.

A Google Analytics új beállítási lehetőségei GDPR megfelelésre

Utána látnunk kell a 3 oszlopot, ahol a középső, „Tulajdon” oszlopban találjuk meg a „Követési adatok”-ra kattintva az „Adatmegőrzés” menüpontot. Itt tudjuk beállítani, hogy a Google meddig tárolja a begyűjtött adatokat.

A Google Analytics új beállítási lehetőségei GDPR megfelelésre

A Google által kiadott tájékoztató szerint ez a beállítás csak azokra az adatokra vonatkozik, melyek a már említett sütikhez vagy ID-khez vannak társítva, az összesített adatokat (pl. a látogatók számának statisztikáit) nem érintik, mivel a látogatók száma alapján nem lehet azonosítani egy-egy látogatót.

A következő értékek közül választhatunk:

  • 14 hónap
  • 26 hónap
  • 38 hónap
  • 50 hónap
  • Nem jár le automatikusan

A törlések havonta, a beállítást követően 24 órás várakozással (ennyi idő van mást beállítani anélkül, hogy bármi történne) fognak történni.

Lehetőség van még megadni, hogy milyen esetben lépjen érvénybe a beállított időszak a „Visszaállítás új tevékenység esetén” gomb BE/KI kapcsolásával. Ha a BE beállítást választjuk, akkor amennyiben az adott felhasználó a beállított időszakban (pl. 14 hónapon belül) új munkamenetet kezd (meglátogatja az oldalt), akkor újraindul a beállított időszak, és minden adatot megőriz róla a Google. Ha a KI beállítást választjuk, akkor a beállított időszak lejártával minden korábbi adat (14 hónapnál régebbi) törlődni fog.

Nem csak beállítani kell ezeket a jellemzőket, hanem megfelelően dokumentálni is, az új szabályozás alapján. Mivel a felhasználóknak minden esetben hozzá kell járulniuk a sütik elfogadásához, ezért amennyiben nem járulnak hozzá, ezeket az adatokat nem is gyűjthetjük róluk, bármelyik beállítást is választjuk. Ez a hozzájárulás a kiválasztott érték az „adatvédelmi tájékoztató”-ban történő rögzítésével és annak felhasználói elfogadásával fog történni.

Amit mindenképpen meg kell jegyezni, ha a látogató nem fogadja el ezeket a feltételeket, az nem lehet akadálya az adott honlap használatának, tehát nem lehet kötelezővé tenni az elfogadást!

Összefoglalás

A Google Analytics csak egy kis része annak, amit a GDPR webáruházak és honlapok számára előír. Ennek ellenére nem szabad megfeledkezni róla, mivel a legtöbb honlap használja látogatóinak követésére, a látogatói statisztikák elkészítésére. Segédletünknek köszönhetően könnyedén meg lehet találni, és elvégezni a szükséges beállításokat.