A fogyasztáselmélet és az internetes eladások kapcsolata

Az internet világában az első benyomás rendkívül fontos, amihez nagyban hozzájárul egy honlap dizájnja (a színek, betűk, vásárlási gombok, elrendezés stb.). Ezt a kérdést azonban nem csak esztétikai szempontból tudjuk megközelíteni, hanem a marketing szempontjából is. Ha azt akarjuk elérni, hogy valamit csináljanak honlapunkon a látogatók (vásárlás, feliratkozás stb.), akkor figyelembe kell venni a viselkedési szokásokat, és ezek alapján elkészíteni a honlapot.

A fogyasztáselmélet és az internetes eladások kapcsolata

A fogyasztáselmélet

A fogyasztáselmélet a mikroökonómia egyik legfontosabb területe. Azt vizsgálja, hogy a racionális egyének, illetve háztartások adott jövedelem és árak mellett milyen javakat fogyasztanak, hogyan osztják meg a fogyasztásukat jelen és jövő között, továbbá mennyi időt töltenek munkával és mennyit szabadidővel.

Az internetes vásárlásokra lefordítva ez azt jelenti, hogy az emberek nem csak az érték és a minőség alapján döntenek arról, hogy vásárolnak-e, hanem egyéb, szubjektív dolgok alapján is.

A dolgok bemutatása

Általában úgy gondolunk a termékek, szolgáltatások bemutatására, leírására, hogy leírjuk a tulajdonságaikat. Pl. a termék színe, ára, funkciója, mérete, anyaga stb. Ezek mellett (vagy néhány esetben helyettük) be lehet mutatni azt is, hogy milyen gyakorlati előnyökkel jár az adott termék a vásárlók számára.

Első tényező hatás

Amikor egy listát olvasnak az emberek, akkor általában jobban emlékeznek azokra a dolgokra, melyek a lista elején találhatók. Ez azért működik így, mert általában az olvasók a lista elején figyelnek oda a legjobban. Ezt ki lehet használni úgy, hogy előre helyezzük azokat a termékeket, szolgáltatásokat, melyeket fontosabbnak tekintünk.

Tervezzünk emberek részére

Gyakran elfelejtődik a honlaptervezés alatt, hogy emberek számára készülnek ezek a weboldalak. Sokan figyelembe vesznek minden technikai követelményt, keresőoptimalizálnak stb., és mindenben megállja a helyét az elkészült honlap, kivéve abban, ami a legfontosabb. Csak azért, mert számunkra valami jól hangzik, nem biztos, hogy a vásárlók is szeretni fogják.

Ezzel szemben az a jó megoldás, ha mindig a vásárlók igényeit tartjuk legfontosabbnak, mivel ők azok, akik vásárolni fognak (jó esetben).

A színek hatása a vásárlókra

Különböző színek különböző érzelmekre, cselekvésekre ösztönöznek embereket. Ezeket ki lehet használni az internetes eladások során:

  • Barna: Megnyugtató hatása van a vásárlókra.
  • Narancssárga: Energia dús, szenvedélyt, pozitivitást áraszt. Kék színnel párban használják gyakran a legjobb hatás elérésének érdekében.
  • Citromsárga: Vidám, játékos szín, könnyű vele felkelteni a látogatók figyelmét.
  • Zöld: A zöld szín természetes hatást kelt, így kedvelt szín honlapok esetén. Gyakran társítják a látogatók pihenéshez, harmóniához, biztonsághoz.
  • Rózsaszín: Általában a nőiességhez kapcsoljuk, azonban fekete, narancssárga vagy piros színnel párban gyakorlatilag mindenre használható.
  • Piros: A piros szín a látogatók érzelmeire hat, általában szeretettel, élettel, önbizalommal azonosítjuk.
  • Fehér: Gyakran használjuk minden honlap esetén, hogy a látogatók ne érezzék magukat bezárva, akkor sem, ha nem ez a honlap fő színe.
  • Lila: A lila a királyi szín, melyet az erőhöz, befolyáshoz társítunk.
  • Kék: A bizalom, béke, produktivitás színe. Az egyik leggyakoribb szín az interneten.
  • Szürke: A komolyság, visszafogottság színe. Általában narancssárgával, pirossal, kékkel párban használják.
  • Fekete: Az erő, dominancia színe. A webhsopon esetén a magabiztosságot jelképezi.

A bőség zavara

Ha túl sok lehetőséget ajánlunk a vásárlók számára, akkor az elbizonytalaníthatja őket. Ez a weboldal minden elemére egyaránt vonatkozik: sok kép, hasonló termék, szállítási lehetőség stb. Természetesen a nagyon kevés lehetőség sem jó megoldás, de meg kell találni azt a pontot, ami még nem megy az eladások rovására, egyik oldalon sem.

Vásárlói vélemények

A korábbi vásárlók véleményének megjelenítése is jó lehetőség arra, hogy befolyásoljuk a látogatókat. Minél több elégedett véleményt látnak honlapunkon korábbi ügyfelektől, annál szívesebben vásárolnak ők is nálunk.

Kezdjük kisebb befektetésekkel

Látogatók gyakran hagynak el egy weboldalt, mert nem szeretnének még vásárolni. Ennek ellenére azonban nem szabad egyből lemondani róluk. Akik nem vásárolnak egyből több tízezer forint értékben, azokat is meg lehet fogni kisebb ajánlatokkal, valamint új, számukra releváns információval. Ezeket a látogatókat később könnyebb lesz vásárlókká konvertálni, mivel már ismerni fogják cégünket, így jobb helyzetben leszünk, mint az első látogatásuk során.

Összefoglalás

Több megoldást is látható cikkünkben, melyek arra ösztönzik a látogatókat, hogy bátrabban vásároljanak honlapukon, webáruházunkban. Ha ezeket a pontokat figyelembe véve alakítod ki honlapod, akkor ki lehet használni a látogatók viselkedési szokásait, és több eladáshoz, bevételhez lehet jutni velük.