A duplikált tartalom probléma a SEO során

Weboldal készítés és működtetés során gyakori probléma, hogy a weboldal tulajdonosa a szövegeket nem saját maga készíti el, hanem úgy ollózza össze másik weboldalakról, vagy akár egy az egyben lemásolja egy másik honlap tartalmát. Ezt röviden duplikált tartalomnak hívjuk. A duplikált tartalom témakörébe tartozik még az is, ha a saját honlapodon ugyanazok a szövegek szerepelnek különböző aloldalakon. Bármelyik is áll fenn weboldaladon, egyik sem jó megoldás, különösen a keresőoptimalizálás szempontjából.

A duplikált tartalom probléma a SEO során

Mikor duplikált egy tartalom?

Fontos tudni, hogy nem csak a teljesen megegyező szövegek számítanak duplikált tartalomnak, hanem azok is, melyek nagy részben megegyeznek egy másik URL-en található tartalommal. Nem elég tehát egy kicsit átírni egy másik honlap szövegeit és felhasználni saját weboldaladon.

Hasonló a helyzet a saját weboldalon belüli duplikált tartalommal is. Teljesen nem lehet kiküszöbölni a megegyező tartalmakat egy weboldalon belül, mert a fejléc és a lábléc általában minden aloldalon azonos, és gyakran hosszabb szöveges blokkok is megegyeznek egyes aloldalakon. Egy weboldalon belül ezek annyira nem jelentenek nagy problémát, inkább technikai hibákból adódóan szokott a duplikált tartalom problémája jelentkezni.

Duplikált tartalom a weboldalon belül

A weboldalon belüli tartalom duplikáció oka a legtöbb esetben az URL átirányítások nem megfelelő beállítása. Négy lehetőség van az URL beállításokra, a www-vel használt, a www nélküli, a http és a https verziók, a gyakorlatban pedig ezek kombinációja létezhet. Ideális esetben egyetlen kombináció van használva és a többi URL erre a használt URL-re irányít át automatikusan. Ezt a Google is észleli, és tudni fogja, hogy melyik a használt URL, a többivel pedig nem foglalkozik. Ha az átirányítások nem jól vannak beállítva (301-es átirányításra van szükség), akkor viszont a Google különálló aloldalnak tekintheti az URL-eket, mivel a tartalom rajtuk megegyező, emiatt fellép a duplikált tartalom problémája.

Adott esetben a weboldal felépítése miatt jelentkezhet olyan helyzet, hogy ugyanazok a szöveges blokkok több helyen is szerepelnek egy honlapon, ami általában a főoldal és egy aloldal szokott lenni. Ez ugyan nem ideális helyzet, de általában nem szokott problémát jelenteni, különösen akkor, ha a duplikált blokkok tartalma csak töredékét jelenti a teljes aloldal/főoldal tartalmának, és ezeket a szövegek ténylegesen egyediek, általad megírtak.

Termékverziók

Szintén inkább webáruházak esetén fordul elő, hogy egy termékből árusítanak különböző színeket, méreteket. Ezeknek a termékeknek a leírása is gyakran csak annyiban tér el egymástól, hogy más színek és méretek szerepelnek bennük, emiatt duplikációnak tekinthetők. Ezeket a termék URL-eket nem lehet átirányítani, mert szükség van rájuk külön-külön. Ilyen esetben a megoldást a rel=”canonical” címke használata jelentheti, mellyel egy kiválasztott termékverziót lehet megadni a Google számára, amiből tudni fogja a Google, hogy melyik az eredeti termék és melyek annak másolatai. Az eredetit fogja indexelni, rangsorolni, a többivel pedig nem foglalkozik, de nem is tekinti duplikációnak.

Duplikált tartalom külső forrásból

Saját magad duplikált tartalma

Kezdjük mindjárt egy olyan duplikált tartalommal, ami a legtöbb honlap tulajdonos számára nem szokott azonnal egyértelmű lenni. Tegyük fel, hogy van már egy honlapod, majd pedig csinálsz egy másikat is (másik domainre), és mindkét honlapon ugyanazokat a szövegeket használod. Mivel a saját szövegeidet használod, így lopásról szó sem lehet, de a keresőoptimalizálás szempontjából ez ugyanúgy duplikált tartalomnak számít, mintha egy idegen weboldalról másoltad volna a szövegeket.

URL-paraméterek használata

Az URL paraméterek az aloldalak általános URL-jét egészítik ki valamilyen plusz információval. Ez az információ lehet a felhasználóra jellemző, kereséshez, szűréshez kapcsolódó, vagy pl. a marketinghez kapcsolódó is. Bármelyikről is van szó, a Google ezeket úgy értelmezheti, mintha külön URL-ek lennének, annak ellenére, hogy a valóságban nincs két változat magából az aloldalból. Szerencsére ma már a Google elég jól felismeri, hogy melyik a valódi URL és melyik a paraméterezett, de érdemes azért a minimálisra csökkenteni az ilyen URL-ek használatát.

Mástól másolt duplikált tartalom

Szerzői jog szempontjából is problémás, ha csak egyszerűen lemásolod egy másik honlap tartalmát, és ezeket a szövegeket rakod ki a saját honlapodra. Ez a Google szempontjából is ugyanúgy duplikált tartalom lesz természetesen, így több szempontból is érdemes elkerülni az ilyen helyzetet.

Gyártótól kapott leírások használata

Ha honlapodon termékeket árulsz, akkor gyakran lehetőség van a gyártótól kapott termékleírások használatára. Webshop üzemeltetés szempontból ezek a leírások sokszor nagyon jól jönnek, mert bemutatják a termékeket, így nem kell ezzel külön foglalkozni. Mivel ezeket a leírásokat mindenki megkapja, aki az adott termékeket értékesíti, így ezek rengeteg weboldalon meg szoktak jelenni, változatlan formában. A Google és a SEO szempontjából ezek a szövegek duplikált tartalmak lesznek. Jobb megoldás ilyen esetben a saját termékleírások készítése. Ez persze sok esetben időigényes feladat lehet, de hosszú távon mindenképpen meghozza a várt hatást.

Összefoglalás

A duplikált tartalom problémát jelent a keresőoptimalizálás szempontjából, mégis számos weboldalon használva van valamilyen formában. Érdemes azonban foglalkozni mind a duplikációk megszüntetésével, mind az esetleges technika problémák javításával, mert mind SEO szempontból, mind felhasználói szempontból előnyökhöz lehet jutni a konkurenciához képest.